Mag een leraar zelf een examen bepalen?

Hallo,

Wij hebben een vak op school wat nog geen officieel examen is, nu vroeg een jongen aan de leraar of we hiervan examen krijgen.
Laatste jaar van de opleiding.

Zegt die: Hier kom ik later nog op terug, als ik wil kan ik dat regelen.

Hij is wel coordinator op onze opleiding, maar kan hij dit zomaar doen?
Moet dit niet landelijks beslist worden?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt een centraal examen en een school examen. Een centraal examen wordt centraal geregeld en die heeft iedereen tegelijkertijd in het het examenjaar. De school examens worden in de gehele bovenbouw gegeven en deze worden niet centraal geregeld, dit mag de school dus zelf regelen.
Jij bedoelt denk ik een vak als maatschappijleer en/of CKV. Deze vakken hebben enkel een school examen en geen centraal examen. Je krijgt hier dus wel schoolexamen in, wat de leraar kan regelen. Bovenstaande informatie geldt voor een middelbare school, als je op een andere opleiding zit kan ik het niet met zekerheid zeggen.
Erna55
7 jaar geleden
Welke opleiding doe je ? En over welk vak gaat het ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
opleiding bedrijfsadministrateur niveau 4, vak statistiek. ( aardig onzin dus)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze studie dus b.v.
http://www.albeda.nl/deelnemer/opleidingengids_studiedetail.cfm?studie=1666
Erna55
7 jaar geleden
Voor bedrijfsadministratie is het wel heeeel erg handig wanneer je statistieken kunt toepassen en interpreteren.
Zeggen dat het onzin is vind ik erg kortzichtig.

Antwoorden (2)

Als een vak op school nog geen officieel examen is, wordt er dus nog niets landelijk geregeld.
Bij het centraal examen eindexamen in het VO zijn de opgaven landelijk gestandaardiseerd en wordt in zijn geheel door de school afgenomen.
Zolang van een vak nog geen officieel, landelijk examen wordt afgenomen, kan de vraag dus alleen maar verwijzen naar een schoolexamen.

Bij het schoolexamen stelt de school zelf opgaven en normering vast.
De leraar doet dit natuurlijk niet alleen maar in samenspraak en overleg met de school. Het schoolexamen moet zijn uitgewerkt in het Programma van Toetsing en Afsluiting. Hierin is vastgelegd wat de norm is voor hetgeen gevraagd mag worden.
Het is een papieren boekje of een digitale versie dat aan de leerlingen moet zijn uitgereikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Examens op een MBO zijn doorgaans de verantwoordelijkheid van de examencommissie van het instituut. Een opleidingscoordinator die zijn baan waardig is zal weinig moeite hebben dit voor een nieuw vak voor de afsluiting van dat vak te regelen. Buiten het VO zijn onderwijsinstituten heel vrij om hun eigen standaarden te hanteren. Zolang maar wordt voldaan aan de voorwaarden van accreditatie (waarbij een zeker minimaal niveau gehaald wordt aan het einde van een opleiding).
Je moet overigens toch eens goed nadenken waarom je denkt geen statistiek nodig te hebben bij bedrijfsadministratie...