Als ik een Ncoi hbo opleiding wil annuleren voor aanvang studie en ook nog geen lesmateriaal heb ontvangen moet ik dan (deel) lesgeld betalen?

Ik heb mij ingrschreven voor een HBO opleiding bij NCOI alleen ik krijg een ander aanbod binnen het bedrijf waar ik werk waarin ik ook een opleiding moet volgen. Ik zou daarom de opleiding willen annuleren. Ik heb net een maand geleden de opleiding aangevraagd en over 2,5 week begint de opleiding op locatie als het goed is. Ik heb de rekening en cursusmateriaal nog niet ontvangen. Moet ik bij annuleren nu 50% (dat is zo'n 3500 euro) betalen ook al heb ik er niks voor gekregen?

een jaar geleden
in: Cursussen
1.4K

Antwoorden (1)

Nee.
Stoppen met de opleiding
Een overeenkomst tussen een particulier en een opleider zoals de LOI of NCOI wordt juridisch een ‘overeenkomst van opdracht’ genoemd. Zo’n overeenkomst mag u op grond van de wet altijd opzeggen. U hoeft niet uit te leggen waarom u dat wilt. Als u opzegt; hoeft u geen boete of schadevergoeding te betalen.

Kosten die u wel moet betalen
Wel moet u een redelijk loon en onkosten vergoeden aan de opleider. Bij een redelijk loon moet u denken aan de lessen die u wel gevolgd heeft tot aan het moment van (bewijsbare) opzegging. Dat betekent dat u in principe niet hoeft te betalen voor de lessen vanaf het moment dat opgezegd is. Bij het bepalen van de kosten moet de opleider aantonen welke kosten daadwerkelijk gemaakt zijn. Deze moet u vervolgens betalen.

Algemene voorwaarden
In de praktijk blijkt dat er allerlei algemene voorwaarden worden gehanteerd waarbij tussentijdse opzegging onmogelijk wordt gemaakt. En dat soms wel het volledige lesgeld of een deel daarvan moet worden betaald. Deze algemene voorwaarden zijn vaak helemaal niet toegestaan en zijn onredelijk op grond van de wet. Als dat het geval is, zijn deze voorwaarden vernietigbaar en kan de opleider daar geen beroep op doen. U kunt dan vaak ook achteraf onder deze voorwaarden uitkomen.
.
Nuancering: als NCOI kan aantonen welke kosten ze al gemaakt hebben, moet je die dus wel betalen.
Maar dat zal zeker geen € 3500,- zijn.
Toegevoegd op 22 maart 2023 08:46: tekst
een jaar geleden
Esmand1978
een jaar geleden
Dank u wel SimonV. Hier kan ik wel wat mee.