Kan ik zonder MBO diploma op het HBO terecht komen?

ik heb onderzoek gedaan naar deze vraag en heb gehoord over de 21 plus toets op het HBO. als je deze haalt ben je toelaatbaar. nu is alleen het probleem dar ik volgend schooljaar net geen 21 ben, de maand erna wel. Kent iemand een hogeschool die daar niet moeilijk over doen? ik vind het zo zonde namelijk omdat ik van plan was een tussenjaar te nemen ( lang verhaal) met het idee om volgend jaar te starten

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo'n 21plus examen is niet makkelijk, soms is het slim om je een jaar daar op voor te bereiden. Stel dat je jaren geen wiskunde B hebt gehad, dat is pittig hoor, op havo/HBO niveau. Informeer naar de vakken voor de opleiding en of er een soort van training voor is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor studies die ook een start in februari hebben hoef je pas 21 te zijn op 1 februari om de toets te mogen doen, wellicht is dat nog een optie? Ik zou als ik jou was gewoon even contact opnemen met de school waar je heen wilt en de situatie uitleggen en dan hoor je het wel, succes :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt GEEN mbo-diploma en je wilt de toelatingstoets doen voor HBO...? Dan sla je tenminste 2 klassen havo over...! Lijkt me sterk dat je dat gaat halen! Evengoed succes ermee!

Antwoorden (2)

Ja, in sommige gevallen kan als zij-instromer op het HBO terecht. Afhankelijk van welke studie je wilt volgen.
Maar je kunt beter informeren bij die HBO, die jij voor ogen hebt.
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Het zal er nogal van afhangen welk diploma je dan wél in het bezit hebt, en hoeveel (werk)ervaring je daarna hebt opgedaan. Iemand met alleen basisschool komt niet zomaar op een hbo-opleiding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Jawel. Je kan ongeacht wat, gewoon dat examen doen. Denk aan een havist of vwo'er die in de latere jaren is afgehaakt. Met die kennis en zonder enig diploma of werkervaring kan je dan toch op het HBO komen.
Nee; je mag de 21+ toets pas doen als je al 21+ bent... maar je hebt het over HBO en je hebt nog minimaal een jaar. Waarom doe je niet een versnelt HAVO programma? Je kan 4 en 5 HAVO dan in 1 jaar proberen te doen en een HAVO diploma halen waarmee je automatisch toegang hebt tot het HBO. Dat is sowieso het niveau wat je moet kunnen halen om voldoende te scoren op de 21+ toets. Ga er niet van uit dat je de toets haalt toch wel haalt! Ik heb heel wat kandidaten na hun toets nooit meer terug gezien op de opleiding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+duidelijk