is een 5 voor de rekentoets een voldoende?

Ik zit in 4havo en wil volgend jaar na mijn examen graag vwo doen, alleen een van de voorwaarde is dat je een voldoende moet hebben voor je rekentoets.
Toen de rekentoets meetelde met je examen telde een 5 als een voldoende maar weet niet hoe het nu zit.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee een vijf is geen voldoende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de rekentoets is voor het VWO volgens mij een 4,5 een 'voldoende'. Voor de havo telt de rekentoets (nog) niet mee.

Antwoorden (1)

Ja en nee.

Een 5 is natuurlijk onvoldoende.
Maar:
Voor havo telt het cijfer voor de rekentoets op dit moment nog niet mee in de slaag-/zakregeling. (Voor VWO wel; er moet minimaal een 5 voor worden gehaald).

Het cijfer van de toets komt wel op de cijferlijst.

(Ik verwacht overigens dat binnen enkele jaren voor de havo hetzelfde gaat gelden als voor het VWO).
Computoon
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Ja, want 5,5 wordt afgerond een 6. Ik heb gisteren eens wat opgaven van die rekentoets bekeken en begrijp niet dat hij door velen zo slecht gemaakt wordt. Het is rekenen op het niveau van groep 8 van de basisschool of misschien er nog wel iets onder -geen ondoorgrondelijke wiskunde- en dus bekende stof. Natuurlijk verdampen niet-gebruikte vaardigheden maar toch niet in een tempo dat de slechte resultaten verklaart. Als vanaf de brugklas tot het examenjaar wekelijks een uur rekenen wordt gegeven om de basisvaardigheid te behouden, is het probleem m.i. verholpen.