Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vriend werkt fulltime via 1 uitzendburo. Hij heeft veel overgewerkt en 3 weken verlof opgebouwd. Hij wil dit niet hij wil dat ze het uitbetalen?

Het uitzendbureau zegt dat ze hem die 3 weken niet kunnen uitbetalen, maar dat hij dat alleen als verlof kan opnemen. Klopt dit? En zo ja waar kan ik dat zwart op wit vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
921

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Raar je levert een urenbriefje in bij het uitzendbureau Dat getekend is door het bedrijf waar je voor werkt. Hierop staan de uren die je hebt gewerkt. Dus inclusief je overuren. Dat wordt vervolgens uitbetaald. Dus raar dat je nu nog overuren hebt die niet betaald zijn.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overuren zijn vast gewoon uitbetaald. Maar als je uitzendkracht bent wordt altijd een klein gedeelte van je salaris gereserveerd dat je dan uit kan laten betalen als je vrij neemt, zodat je toch doorbetaald wordt terwijl je niet werkt. En toen ik nog voor een uitzendbureau werkte, kon je dat ook uit laten betalen, en kreeg je het sowieso als het werk via het uitzendbureau beëindigd werd. Maar ik weet niet of daar vaste regels voor zijn.
Het antwoord zou je in de CAO voor uitzendkrachten terug moeten kunnen vinden. ALs het goed is heeft je vriend die gekregen bij de inschrijving bij dat uitzendburo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat er in zijn contract staat. Als erin staat dat overwerk tegen een bepaald % wordt uitbetaald, dan moet hij ze uitbetaald krijgen. Staat erin dat overwerk vergoed wordt in de vorm "tijd voor tijd", dan heeft hij verlof opgebouwd welk in principe alleen bij uitdiensttreding uitgekeerd mag worden. Kijk je arbeidscontract na en eventueel de CAO, wellicht is e.e.a. in strijd met de CAO.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt je vriend er niet uit met het uitzendbureau, dan kan hij ontslag nemen en bij een ander uitzendbureau inschrijven, dan wel goed doorvragen of cao nalezen wat de verwachtingen zijn.

Bij het ontslag indienen is het uitzendbureau verplicht om een regeling te treffen over de verlofdagen, uitbetalen dus. Let wel na aftrek belastingen lever je tegen de helft in. Dit kun je echter weer terugvragen bij de belastingdienst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding