Welk instantie weegt zwaarder, psycholoog of examencommissie?

Een kleine uitleg, heb de afgelopen jaren (met name het afgelopen jaar) veel last gehad van mijn verleden, mijn psycholoog heeft de voorlopige diagnose van PTSS gesteld, hij heeft mij doorgestuurd naar een specialist. Nu hebben mijn schoolresultaten zwaar geleden onder mijn persoonlijke problemen, dus heb ik met mijn decaan overleg gehad hoe dit te redden is.

Het probleem ligt nu hier; de examencommissie van mijn school eist een professional die een soort 'doktersverklaring' aflevert (in dit geval de psycholoog) waarin duidelijk naar voren komt dat mijn slechte schoolresultaten het gevolg zijn van mijn persoonlijke omstandigheden. Mijn psycholoog weigert deze te leveren, hij beroept zich op zijn plicht tot geheimhouding.

Nu is mijn vraag, wie heeft gelijk? En waar kan ik mij op beroepen wanneer de instantie die ongelijk heeft moeilijk gaat doen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Als jij het hem verzoekt kan hij zich niet beroepen op zijn geheimhouding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag aan de specialist waar je naar door verwezen bent, of die een verklaring op wil stellen, mogelijk werkt deze wel mee, de school heeft dat nodig om fraude uit te sluiten.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, de huisarts wilde geen verklaring opstellen, ook in verband met privacy, maar de specialist deed dat zonder tegensputteren, de volgende dag had ik de verklaring in handen. In mijn geval ging het niet om school, maar om het UWV. Maar waar je het voor nodig hebt, moet in dit geval geen verschil maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bovenstaande reageerders, bedankt!
tinus1969
7 jaar geleden
Vraag de psycholoog of hij iemand kan aanraden. In Nederland geven behandelend artsen etc GEEN verklaringen af; daarom bestaan er ook aparte bedrijfsartsen.
In bv Frankrijk is dit bv geheel anders (daar doen huisartsen dit juist WEL).
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Klopt. Mijn werkgever heeft ook een keer om een doktersverklaring geëist. Toen ben ik naar de dokter gegaan en die heeft mijn baas gebeld en tegen hem gezegd: "Weet je wat jij moet doen? Als je twijfelt of mevrouw .... ziek is, de bedrijfsarts inschakelen, daar is hij voor." Ik heb er nooit meer iets over gehoord. Ook niet via de bedrijfsarts. In Nederland mogen artsen geen verklaring afgeven over hun patiënten, ook niet met toestemming van de patiënt. Mogelijk dat jij je dossier kan opvragen bij je arts en hiervan zelf het e.e.a. kan geven aan de school.
Poet
7 jaar geleden
Misschien een domme vraag. Maar wat is precies je doel? Want ook met een verklaring over de oorzaak van slechte prestaties zijn die prestaties toch niet anders? Dus ze kunnen dan toch ook geen andere cijfers gaan geven?

Antwoorden (2)

Ik zie een soortgelijke situatie online staan waarbij een leerling i.v.m. ziekte zijn SO heeft gemist.

School eist een doktersverklaring en de dokter wil alleen maar een briefje geven waarin staat dat de leerling langs is geweest maar niet waarvoor.

Dat vind de school onvoldoende. Waarop de arts een ander briefje mee geeft met een duidelijke uitleg waarom de verklaring niet word afgegeven en hoe de school daarin moet handelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als antwoord op je vraag. De Psycholoog weegt zwaarder. De school wil bewijs wat jij niet KAN leveren, en de arts niet MAG leveren. Dat is de wet. Dus als de school het toch wil hebben zullen ze zelf een onafhankelijke arts moeten inhuren.

Willen ze dat niet. Dan moeten ze ook niet zeiken en jou in het gelijk stellen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, je bedoelt waarschijnlijk:
Dan zou de examencommissie de leerling het voordeel van de twijfel kunnen geven.

Voorwaarde moet in ieder geval zijn dat de beslissing van een examencommissie geen precedentwerking heeft.
U vermeldt niet welk verzoek u bij de examencommissie hebt ingediend en wat de examencommissie in uw geval moet beoordelen.
Gaat het om een vrijstellingsverzoek, verzoekt u om meer tijd mogen gebruiken voor het examen, of een gedeeltelijk examen afleggen. In ieder geval geen verzoek om hogere cijfers te krijgen dan de cijfers die er voor staan, dus bijvoorbeeld een afgelegd examen hoger te laten waarderen dan wat het werkelijk waard is.
De Examencommissie van de Erasmus school of Law bv. vragen bij verzoeken om vrijstellingen altijd medische verklaringen. Die dienen dan per post te worden verzonden of te worden overhandigd aan de Examencommissie.
Maar nu:
De Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst (KNMG) zegt dat een behandelend arts geen verklaringen afgeeft over een eigen patiënt. Hooguit een korte verklaring op eigen verzoek van de patiënt.
Er blijft een scherpe grens tussen de behandeling en een beoordeling of u voor bepaalde uitzonderingen in aanmerking komt. Daarnaast is uw behandelend arts vaak niet op de hoogte van de criteria die worden gehanteerd voor het al dan niet toewijzen van bepaalde uitzonderingen.
U kunt zich voor de noodzakelijke beoordeling wenden tot een arts waarbij u niet onder behandeling staat. De Examencommissie kan eventueel een arts aanwijzen. De door u gekozen of aangewezen arts kan met uw toestemming ook feitelijke informatie over uw gezondheidstoestand bij de behandelend arts opvragen en deze informatie bij de beoordeling betrekken.
Het verzoek van de Examencommissie weegt zwaarder, de artsen mogen weigeren om een verklaring af te geven, al helemaal als u niet wilt dat er een verklaring wordt afgegeven.
De Examencommissie beslist uiteindelijk of uw verzoeken wel of niet gehonoreerd worden, en als zij die beslissing alleen maakt op grond van het tonen van Medische Verklaringen, dan zit er niets anders op dan deze te overleggen.
Hoe u dat doet en of u dat wel of niet doet, beslist uzelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.peldershus.nl/wp-content/uploads/2013/03/Toelichting-weigering-geneeskundige-verklaring.pdf Het standpunt van de KNMG kan men tig-malen in vele vormen vinden op Internet, en liefst laat men het laatste hoofdstukje nog weg.
http://www.blikvangerwarnsveld.nl/weigering%20geneeskundige%20verklaring.htm Ook de KNMG verbiedt de Examencommissies niet om een Medische Verklaring te vragen. Zij melden alleen de voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Dus geen eigen arts, mits de patiënt het goedvindt, of een vrijwillig een arts opzoeken waarbij de patiënt niet onder behandeling is.
De Examencommissie neemt uiteindelijk de eindbeslissing