Kan ik stufi door laten lopen?

Hallo,

Ik heb een dringende vraag. Door problemen in mijn gezin en depressiviteit ben ik waarschijnlijk niet in staat om dit jaar mijn bsa (eerste jaar bestuurskunde) te halen. Ik zal dus van de opleiding gegooid worden. Ik zal een andere studie in deze stad of en andere studie in een andere stad moeten zoeken. Probleem is dat ik op kamers zit en mijn stufi + aanvullende lening (+OV) nodig heb om mijn veel te dure kamer (jaarcontract) te kunnen betalen, ook als ik fulltime ga werken. Ik kan helaas niet van die kamer af, voel me zelf zo dom dat ik dit contract heb getekend, waardoor ik nu in flinke problemen zit, wat mijn depressie alleen maar vergroot. Kan ik, ondanks dat ik feitelijke gestopt ben met mijn studie, mezelf ingeschreven laten staan op de universiteit (en dus jaar recht op stufi verspillen, wat ik nu gewoon nodig heb) en dus stufi kunnen blijven ontvangen? Dan kan ik mijn kamer ten minste betalen en kan ik volgend jaar een frisse start maken met een andere studie in een andere stad.

Toegevoegd na 51 minuten:
In principe wil ik nu eigenlijk niet meer doorgaan met mijn studie wegens depressie en omdat het me op dit moment studieachterstand enorm is. .

Vraag is dus eigenlijk, kan ik tot september ingeschreven blijven staan, niet meer naar universiteit gaan en colleges te volgen en toch stufi ontvangen.
ik weet het, het is een complex probleem :-(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is me niet helemaal duidelijk.
Dit jaar maak je af, tot de zomer. Dan start je in september met een andere studie, dan loopt het toch gewoon door?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe wil ik nu eigenlijk niet meer doorgaan met mijn studie wegens depressie en omdat het me op dit moment studieachterstand enorm is. Ik wil flink gaan werken om andere schulden weg te werken en hopelijk aan het eind van het studiejaar nog wat te sparen. Maar daarvoor heb ik ook mijn stufi + ov kaart nodig (om mijn kamer te kunnen betalen en nog naar huis te kunnen). Vraag is dus eigenlijk, kan ik tot september ingeschreven blijven staan, niet meer naar universiteit gaan en colleges te volgen en toch stufi ontvangen. ik weet het, het is een complex probleem :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonde van je studie er bestaan regelingen waarmee je studie verlenging kan krijgen. Ga eens praten met je decaan of mentor op de universiteit.
Als jij niet studeert heb je geen recht op stufi lijkt mij, daar is het niet voor bedoelt.
Zoek nog eens naar andre oplossingen.
Een jaar werken bv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou inderdaad eerst even met een decaan van je opleiding overleggen, er bestaan allerlei regelingen bij medische omstandigheden (waar psychische problemen ook onder vallen). Misschien is er wel een regeling waardoor je niet met je opleiding hoeft te stoppen, maar een extra kans krijgt voor je bsa.
Sowieso zijn er regelingen waardoor je een jaar extra stufie kan krijgen als je arts en decaan het ermee eens zijn dat je je vertraging hebt opgelopen door medische omstandigheden.
Verder kan je voor zover ik weet altijd gewoon ingeschreven blijven staan de rest van dit schooljaar, officieel studeer je dan namelijk nog gewoon (ook al doe je dat in de praktijk helemaal niet) en heb je gewoon recht op je stufi.
Antoni
11 jaar geleden
Ik zou, voor de zekerheid, ook even nagaan of je je studiebeurs moet terugbetalen, wanneer je niet voldoende studiepunten haalt. Dat kan een extra probleem opleveren. Als je je niet meer inzet voor je studie, haal je (natuurlijk) ook geen studiepunten meer. Dit kan je ook navragen bij je studiecoördinator, studiebegeleider, decaan of mentor.

Antwoorden (3)

Hier kan kort op geantwoord worden. Je hebt rechts op 2 maand overbrugging. Ikzelf heb ook van opleiding "moeten" veranderen en na 1 telefoontje (naar duo) was het duidelijk.

Jij kunt voor deze en andere.vragen ook contact op nemen met duo.

Toegevoegd na 57 minuten:
Nee, dat kan dus niet. Zou voor iedereen wel erg makkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 maanden overbrugging geldt volgens informatie van duo alleen tussen voortgezet onderwijs en vervolgopleiding? Ik kan natuurlijk veel gaan werken en toch nog halfwat de opleiding voortzetten, zodat ik nog wel stufi krijg en aan mijn financiële verplichtingen kan voldoen. Maar dat zou een rare sitiatuie opleveren,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is juist. Bel ze morgen even en dan heb jij duidelijkheid.
Je kan bij bepaalde omstandigheden, zoals ziekte bijvoorbeeld, uitstel krijgen om je BSA alsnog te halen en/of vrijstelling ervoor krijgen, waardoor je alsnog kunt doorgaan met je studie en je dus stufi kan blijven ontvangen.
Het is alweer wat jaren geleden, maar ik heb zelf voor mijn universitaire studie in het eerste jaar vrijstelling voor het BSA gekregen, waardoor ik mijn studie mocht vervolgen en kreeg 6 maanden extra toegevoegd aan de totaaltijd van mijn studie. Mijn stufi liep dus gewoon door en ik kreeg 6 maanden extra stufi voor de totale studie.
Hiervoor moest ik wel enkele malen op gesprek bij geloof ik een decaan. Ik weet niet zeker, maar ik geloof dat ik wel ook een verklaring van de huisarts moest overleggen. Wellicht kent je huisarts je situatie al, anders zal je bij hem/haar langs moeten en je klachten moeten bespreken, dan zal de verklaring zal dan geen probleem zijn. Bovendien kan je huisarts je dan sowieso misschien helpen bij je depressiviteit?
Heb je op je studie geen mentor of studiebegeleider bij wie je kan navragen of je ook in aanmerking kan komen voor zo'n vrijstelling of uitstel?
Bij mij ging het toen ook om een periode van veel stress en depressiviteit. Ik ben uiteindelijk op een later tijdstip wel alsnog met de studie gestopt om andere redenen, maar hoef hierdoor minder terug te betalen van dat eerste jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die gesprekken lopen inmiddels en ik kan wellicht vrijstelling van bsa krijgen, maar ik wil geen vrijstelling van bsa, want ik wil liever volgend jaar fris en fruitig aan een andere studie in een andere stad beginnen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je wel willen, maar dat is niet mogelijk ivm je dure kamer.
Hoeveel spijt je daar ook van hebt, het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vrijstelling moet je dus wel willen, want dat scheelt je straks een hoop in je studieschuld!
Dit verschilt per universiteit. Over het algemeen is het zo dat zolang jij keurig het lesgeld blijft betalen, je ingeschreven staat bij de universiteit en dus recht hebt op studiefinanciering. Je zult de regels bij jouw universiteit even moeten doorzoeken wat voor hun aanleiding zou kunnen zijn om jou vervroegd uit te schrijven.

Overigens verwacht ik dat alleen het bindend studieadvies voor uitschrijving of blokkering van herinschrijving zal zorgen, dus als dat pas in de zomer uitgebracht wordt dan zit je veilig.