Communicatie hoort 2 kanten op te gaan, geven en nemen.
PR = public relation is toch meer hoe jouw bedrijf zich toont aan de buitenwereld
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als ik het goed snap, is communicatie zeg maar vooral kijken hoe je communiceert met de klant/het bedrijf intern. en is pr vooral hoe je je profileert in de buitenwereld? dus is pr veel creatiever? bedenkt dus bijv acties/promoties etc?om bijv het bedrijf te promoten?!
anneliez
12 jaar geleden
Zo zie ik het wel ja
PR is een onderdeel van communicatie. Communiceren is het uitwisselen van data en het begrip dat achter die data zit. Binnen Public relations zit dat zelfde idee. Een bedrijf wil dat de bevolking begrijpt wat dit bedrijf doet en dat de bevolking daar, het liefst enthousiast over wordt. Gewoon communicatie dus alleen gericht op de buitenwereld. Een communicatiemedewerker kan zich ook richten op de communicatie binnen het bedrijf. Kijk en dat doet een PR medewerker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden hierboven zijn niet juist.

Vroeger hadden veel bedrijven een afdeling Public Relations. Die afdelingen hielden zich vooral bezig met het communiceren over de organisatie, zowel extern (b.v. naar klanten, de gemeente, andere bedrijven etc.) als intern (het personeel, de ondernemingsraad e.d.).

In de loop der jaren kwam er, binnen bedrijven (en dus ook in de PR-afdelingen), steeds meer nadruk te liggen op allerlei marketing- en reclameactiviteiten. Er moesten reclamefolders en flitsende advertenties worden gemaakt, en andere commerciële werkzaamheden worden gedaan. De bestaande PR-afdelingen richtten zich vooral op de communicatie over de organisatie (dus: vertellen wie je als organisatie bent en wat je doet) en niet op reclame voor de producten of diensten. Daarom kozen steeds meer bedrijven voor een nieuwe naam: de afdeling Communicatie.

Het wezenlijke verschil tussen PR-medewerker en Communicatiemedewerker is dus dat de eerste zich vooral bezighoudt met het communiceren over de ORGANISATIE/het bedrijf, terwijl de communicatiemedewerker óók met communicatie over de PRODUCTEN EN DIENSTEN (reclame dus) bezig is. Voor de rest zijn hun taken hetzelfde en houden ze zich dus allebei bezig met b.v. zowel het maken van een personeelsblad (interne communicatie) als het schrijven van een blad voor klanten (externe communicatie).
Pieter2011