De school is in principe vrij om te bepalen wat de regels zijn m.b.t. het gaan op uitwisseling, het is een activiteit welke buiten het curriculum valt. Dat neemt niet weg dat zij de ene leerling zonder goede reden een deelname aan de uitwisseling mogen verbieden.

Het is belangrijk om na te gaan of ergens regels beschikbaar zijn welke betrekking hebben op jouw uitwisseling. Zijn deze er, dan dien je op zoek te gaan of hierin ook vermeld staat dat je geen onvoldoendes mag hebben (in een specifiek vak).
Is dit niet het geval, zou ik, indien jij niet mee mag door een onvoldoende, de betreffende persoon aanspreken op het feit dat hetgeen zij uitvoeren niet in overeenstemming is met de geldende regels.

Daarnaast denk ik dat een school je niet zo snel thuis zal laten door een enkele onvoldoende(ook al staat het in de regels). Het is natuurlijk een ander verhaal als je vier onvoldoendes staat en/of voor wiskunde een 3 hebt. Dan is het overduidelijk dat je bepaalde lessen niet kunt missen en neemt de school jou in bescherming.
Het doel van een uitwisseling is namelijk niet de 'goede leerlingen' belonen met een uitstapje, maar juist alle leerlingen de mogelijkheid bieden kennis te maken met een andere taal c.q. cultuur. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Ik zou dit dan ook als argument gebruiken, mochten de docenten je niet mee willen nemen op uitwisseling.
Mochten de docenten dan nog twijfels hebben, kun je tevens met hen afspreken dat je al het huiswerk dat tijdens de weken van de uitwisseling gemaakt dient te worden (voor wiskunde) al maakt en tijdens de laatste les voor de uitwisseling laat zien aan de docent(en).

Zo toon je dat je het graag wilt en ook bereid bent om ervoor te werken en neem je bij hen de angst weg dat je een grote achterstand oploopt. Gezien het argument van de kennismaking met een andere cultuur, laat je blijken dat je het ook niet alleen ziet als een snoepreisje.