Een 5.45 geen voldoende maar waarom is een 5.46 wel een voldoende?

Met het programma "magister" op mijn school wordt dit zo afgerond? Als een 5.46 een vold. Is moet een 5.45 toch ook naar boven worden afgerond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (5)

Dat klopt niet. Een 5,46 is ook een 5. Kijk maar hier:

Recentelijk bleek dat een instelling in Magister niet goed stond. Cijfers werden ten onrechte afgerond in plaats van afgekapt. Dat klopt niet. Een 5,46 zou dan immers afgerond een 5,5 en dus voldoende zijn. Met excuses aan de leerlingen die iets te vroeg blij werden van hun gemiddelde, maar cijfers worden afgekapt na de eerste decimaal; dus 5,45 t/m 5,49 is nog steeds 5,4. En zo is bv. een 6,29 een 6,2. De fout is inmiddels hersteld.

De tweede decimaal wordt dus niet afgerond maar afgekapt (valt gewoon weg).

Toegevoegd na 34 seconden:
Sorry, een 5,46 is ook een 5,4 had er in de eerste regel moeten staan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Aanvulling: normaal kapt magister af. Dat betekent dus dat de tweede (en eventueel volgende) decimaal automatisch wegvalt zonder afronden.

Stel dat school die kan uitzetten dan moet er afgerond worden en dan is een 5,45 dus net als een 5,46 een 5,5.

Er is iets aan de hand bij jouw magister want het kapt niet af en het rondt niet af. Heb je meer voorbeelden? Wat gebeurt er met een 6,29? Dat zou bij afkappen een 6,2 moeten zijn en bij afronden een 6,3. We hebben dus meer informatie nodig of magister afkapt of afrondt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar geldt dit voor alle scholen of geldt dit voor de scholengemeenschap Comenius? het feit dat je dit kunt instellen in magister impliceert dat scholen hierin een eigen keuze kunnen maken: afkappen of afronden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las wel op meer plekken dat magister afkapt vandaar mijn antwoord maar misschien heb je gelijk. Zoals het is ingesteld bij de vraagsteller klopt in ieder geval niet volgens de regels van afronding bij wiskunde, dat is wel een feit dus ik denk dat die instelling niet klopt want als ze die instelling als dat comenius niet zouden hebben zou het dus standaard zo moeten zijn dat je afrond op het eerste decimaal en dan moet een 5,45 ook genoeg zijn voor een 5,5. Ik vermoed dus dat er iets fout zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afkappen is (wiskundig gezien) (ook) niet goed; er moet m.i. wel degelijk afgerond worden. ECHTER, als je NOG een keer wilt afronden, dan mag DAT niet! Dus een 5,49 kan prima worden afgerond naar een 5,5; maar die mag je vervolgens niet NOGMAALS afronden! (Naar een 6.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook niet gezegd dat afkappen wiskundig gezien goed zou zijn toch? Ik zeg dat als ze niet gekozen hebben voor afkappen er ook iets fout zit in het systeem want volgens de rekenregels is een 5,45 net zo goed een 5,5 als een 5,46. Als je besluit om niet af te ronden omdat er nog eens afgerond moet worden (jaarcijfer bijv) moet je kiezen: of je laat twee cijfers achter de komma staan of je kapt af. Het systeem zoals de vraagsteller heeft kan nooit kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want zo mag je dus niet afronden in principe. Je kunt geen verschil maken tussen 5,45 en 5,46 mbt afronden. Precies gelijk aan 5,4 wat naar 5 gaat en 5,5 wat naar 6 gaat.
Volgens mij is een 5.45 gewoon een voldoende hoor, want een 5 moet je naar boven afronden en wordt het dus een 5.50 en dat is een voldoende.

Maar een vriendin van mij zit ook op een school die magister gebruikt, en in het 2e half jaar was er bij hun ingesteld dat als je onder een 6 haalt, het een onvoldoende is.

Dus misschien moet je dat even navragen, anders weet ik het ook niet. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het word afgerond naar boven en 5,46 word 5,5 en dat word ook weer afgerond op een 6. ik weet het niet zeker, maar dat is vaak wel het geval. bij mijn school ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt is dat je maar één keer mag afronden!

Een 5,45 is inderdaad een 5,5 als je het één keer afrondt. Maar je mag het dan nooit _nog_ een keer afronden! Bij de eindberekening moet eerst de hele berekening worden gedaan, en _pas dan_ mag er afgerond worden. Een 5,45 blijft dus exact een 5,45 zolang het _eindcijfer_ nog niet berekend wordt. Het wordt dus niet tussentijds een 5,5.
Dan zou je ook een 5,245 tussentijds kunnen afronden naar een 5,3 en dan weer tussentijds kunnen afronden naar een 5,5 en dan weer tussentijds kunnen afronden naar een 6.

Een 5,46 of 5,49 mag dus nooit worden afgerond naar een 6.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe is dit een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt erop neer dat een 5,46 ook geen voldoende is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik met je eens maar op de school van de vragensteller is een 5,46 wel een voldoende en een 5,45 niet en dat gaat tegen alle regels in. De regels van afkappen en de regels van afronden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle:
Dan voldoet die school niet aan wiskundige logica.
En mogelijk zijn ze zelfs in overtreding en kan de inspectie ze er op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MMM dat probeer ik ook de hele tijd duidelijk te maken maar jij geeft dus geen antwoord op de vraag. Natuurlijk doet de school of het systeem iets fout.
De verwarring ontstaat omdat cijfers worden gebruikt als waardering. En vanwege het cijfer uitgegaan wordt van rekenkundige wetten. Eindcijfers zijn altijd hele cijfers. Deze 10-puntschaal geeft o.a. de waarderingen 5 = onvoldoende, 6 = voldoende. Onderliggende cijfers kunnen 1 of meer decimalen bevatten. Een resultaat 5,45 of 5,49 is waardering 'niet behaald' of 'onvoldoende'. Elk cijfer onder 6 is niet behaald*. Omdat een cijfer eenmaal mag worden afgerond is het dus niet zo dat 5,45 afgerond mag worden naar 5,5 en vervolgens nog een keer afgerond mag worden naar 6. Cijfer 5,45 afronden naar geheel getal geeft 5. Waardering 5,5 wordt in de regel als behaald/voldoende beschouwd* omdat het afgerond mag worden naar 6. Het cijfer 6 is dan de voldoende, niet het cijfer 5,5.
4 maanden geleden