Wat zou het hedendaagse niveau zijn van de vroegere kweekschool?

Volgens mij kan dit niet de Pabo zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Kweekschool voor onderwijzers, Nederlandse opleiding tot onderwijzer(es) aan een lagere school (1795-1968)

Het beste antwoord

Dat is toch wel ongeveer een gelijk niveau als de PABO, HBO-niveau ongeveer dus.
Verschil is wel dat je nu op de PABO voor de hele basisschool opgeleid wordt. Vroeger was de "kleuterkweek" voor de kleuterschool en de pedagogische academie voor de lagere school. Beide werden wel kweekschool genoemd trouwens.
Nu moet je meer leren, bredere kennis hebben, en op een heel andere manier met lesstof om kunnen gaan. Weten waar je informatie kunt vinden. Vroeger werd er meer parate kennis verwacht, en op de kleuterkweek was er ook erg veel aandacht voor observeren. Kleuterleerkrachten die de kleuterkweek hebben gedaan zijn daar vaak bijzonder goed in.

Er zijn verschillen met vroeger, maar ook veel overeenkomsten. De hele maatschappij is natuurlijk veranderd, en de PABO is meeveranderd. Toch zag ik toen ik 25 jaar geleden de PABO deed in de verslagen van mijn moeder die de PA had gedaan veel gelijkaardige dingen staan en studenten van nu leren weer voor een deel dezelfde zaken en voor een deel andere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk: hbo-plus, qua kennis. Theoretisch waren de afgestudeerde onderwijzers beter onderlegd dan die van de pabo nu, vakinhoudelijk wisten ze meer. Degenen die van de kweekschool af kwamen na 3 jaar, waren hulponderwijzer. Om hoofd van een school te kunnen worden, moest er nog extra worden gestudeerd in een aantal vakken. Wie de hoofdakte had, kon met een korte bijscholing ook les geven aan de mulo (de voorganger van de mavo), bijv. in Nederlands en geschiedenis.

Dat is nu niet meer het geval. De kweekschool werd PA (3-jarig) en net het diploma mocht je in de hele lagere school (later basisschool) lesgeven. Er kwam meer aandacht voor de praktische kant van het vak. Later werd het Pabo, en vierjarig.

Dat het niveau in de loop der jaren was "afgezakt" is af te leiden aan de maatregelen die de overheid heeft genomen. Er worden eisen gesteld aan de reken- en taalvaardigheid, met toetsen die gehaald moeten worden om op de opleiding te kunnen blijven. Er worden nu eisen gesteld aan de voorkennis van de studenten; ze moeten bijv. kennis hebben op havo-niveau van aardrijkskunde en geschiedenis. Vroeger was een havo-diploma op zich voldoende, los van het vakkenpakket.

Aan de andere kant mogen de Pabo-leerlingen van nu geen gymlesssen meer geven, daarvoor moet een aparte, dure cursus worden gevolgd. Merkwaardig, want gym is gewoon een verplicht basisschoolvak zodat je zou verwachten dat de leerkrachten dat zonder meer zouden mogen geven. Ze hebben er immers wel les in gehad.

Onbegrijpelijk heb ik het gevonden, dat je ook via mbo4 naar de Pabo kon. (Als je ziet hoe slecht nogal wat mbo'ers spellen, is het de vraag hoe ze ooit de werkwoordspelling uitgelegd kunnen krijgen aan basisschoolleerlingen. Iets wat je zelf niet in voldoende mate beheerst, kun je ook niet overdragen).

De praktische ka
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je eerste punt betreft, daar kan ik inkomen. Maar wat spelling betreft, daar zit je toch echt fout mee. Tegenwoordig worden eerstejaars pabostudenten onderworpen aan een behoorlijk pittige Nederlandse taaltoets, die elk jaar moeilijker wordt. Ik heb die toen in één keer gehaald, maar er waren studiejaren na mij waarin er soms maar 2 studenten waren van de 60 die die toets in één keer haalden. Dan heb je het dus over de basistoets, het basisniveau dat je in het eerste leerjaar moet hebben. Aan het einde van het vierde leerjaar wordt dus een nóg hoger niveau verwacht. Spelfouten die ik in bijvoorbeeld mails tegenkwam, kwamen vooral van de iets oudere collega's (niet de babyboomers dus).
Computoon
8 jaar geleden
Dat is een van mijn punten ook. De reden dat die taaltoets is ingevoerd, was dat de kennis van taal/spelling (het "basisniveau") ondermaats was. Van scholieren met een havo-diploma zou je mogen verwachten dat ze de spelling beheersen, ze hebben immers 5 jaar Nederlands gehad na de basisschool. Spelling is maar een klein onderdeel van dat vak maar een meester of juf die fouten in de werkwoordspelling maakt op het bord en ze -in tegenstelling tot zijn leerlingen- niet ziet, komt niet professioneel over. Een oplossing zou zijn, om bij het centraal-schriftelijke havo-examen bij alle leerlingen zo'n zelfde toets af te nemen als die eerstejaars Pabostudenten nu ondergaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan me die discussie ook nog herinneren, https://nl.wikipedia.org/wiki/Pedagogische_academie_voor_het_basisonderwijs#Kwaliteit