is het beter dat ik gelijk hbo doe nadat ik mijn havo diploma heb gehaald of kan ik beter ook vwo gaan doen?

Ik zit nu in 4 havo en moet volgend jaar dus examens gaan doen, nu vraag ik me dus steeds af wat ik wil gaan doen na 5havo. Ik vraag me dus af of het beter is om van 5havo door te stromen naar 5vwo of gelijk hbo doen. Ik heb trouwens EM profiel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ligt er aan welke studie je na de havo/vwo wilt gaan volgen. Voor een hbo studie volstaat havo, voor een universitaire studie is minimaal vwo vereist.

Als je de capaciteiten hebt, zou ik kiezen voor vwo. Ten eerste omdat er na vwo nog meer studiemogelijkheden open liggen. Ten tweede omdat je nu nog in de "flow" van schoolgaan, leren/studeren zit. Als je later een baan hebt wordt het "bij blijven" (wat van iedereen nu gevraagd wordt) lastiger. Ten derde omdat er op dit moment een gigantisch groot aantal werklozen is. Investeer nu in kennis, dan heb je straks een voorsprong.

Je kunt beter eerst het havo diploma halen en daar je energie in stoppen, dan je alvast zorgen te maken of erbij stil te staan wat je daarna zult doen. Wil je de optie VWO in overweging kunnen nemen, dan moet je ervoor zorgen dat je gemiddeld een 7 staat voor de examenvakken die je gedaan hebt. Met een lager cijfergemiddelde mag je meestal niet eens doorstromen naar het VWO, tenzij jouw mentor aangeeft dat je het wel kunt. De mentor is degene die moet adviseren en ook het docententeam wordt hierin meegenomen. Kortom, het is niet zomaar mogelijk om altijd op het VWO te worden toegelaten, je moet wel de juiste vakken hebben en graag diep op de leerstof in willen gaan. Wil je graag studeren en veel theorie opdoen, dieper nadenken, analyseren en onderzoeken, dan is het VWO een optie die je zou moeten willen bereiken. Wil je eigenlijk direct met het geleerde aan de slag en ook in de praktijk bezig zijn, dan is het HBO een betere optie en meestal kan je daar meteen naartoe met je havo diploma op zak. Is het jouw wens om in de geneeskunde te werken als arts ofzo. dan moet je wel naar het VWO om daarna op de universiteit verder te gaan. Op het HBO moet je het liefst in het eerste jaar de 'Propedeuse' halen, maar het mag ook in het tweede jaar. Je moet dan echter wel het vereiste aantal studiepunten behalen om het tweede jaar te doen. Behaal je nog niet de helft van de norm die voor studiepunten voor jouw studie is vereist in het eerste jaar, dan wordt de opleiding in principe direct beëindigd en is het dus de verkeerde studie voor jou gebleken en kan je je voor dezelfde opleiding ook enkele jaren niet meer inschrijven. Je krijgt echter wel tijdens dat jaar tussentijdse adviezen en studiebegeleiding. Voor 32% van deze bacheloropleidingen geldt dit bindend studieadvies. Een aantal Universitaire studies houdt ook intakegesprekken met studenten die na het behalen van hun propedeuse willen instromen. Het is echter altijd het beste om dit met je studieadviseur te bespreken, voor je de verkeerde keuzes maakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100