minder werken ivm bekkeninstabiliteit, keert UWV dan aan werkgever uit?

Ik wil een dag minder gaan werken omdat ik veel pijn heb door bekkeninstabiliteit door mijn zwangerschap. Mijn werkgever zegt dat dit niet kan, omdat mijn contract-uren over 4 dagen verdeeld zijn.
Op advies van de fysio is het beter om een dag te minderen om mijn bekken minder te belasten omdat ik nog een hele tijd moet. (risico op krukken of rolstoel). Ik wil het dus toch doorzetten op mijn werk, eventueel op medische grondslag.
Stel dat ik op medische grondslag minder ga werken, (Bv 70%) keert het UWV dan aan mijn werkgever de resterende 30% uit zodat ze mijn salaris gewoon kunnen betalen? Of keert het UWV alleen bij volledige ziekte door de zwangerschap uit aan mijn werkgever?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Pas goed op welke keuze je hier maakt.
Als je zelf besluit minder te gaan werken is er geen recht op een UWV uitkering.
Als je je (gedeeltelijk) ziek meldt wordt dat anders. Je bent dan ziek als gevolg van zwangerschap en valt dan mogelijk onder de ZW. Het UWV onderzoekt je ziekmelding en komt met een besluit. De ZW wordt aan jou betaald. De W in UWV staat voor 'werknemers' niet voor werkgevers.
Mocht het UWV vinden dat je wel kunt werken, krijg je geen ZW.
Of je werkgever je dan alsnog verplicht om 4 dagen te komen of je onbetaald verlof geeft voor die ene dag, hangt van de werkgever af.
In het ergste geval verplicht hij je te komen werken en als jij dan volhoudt dat dat niet gaat, kàn hij je ontslaan wegens werkweigering. Ik heb het zien gebeuren.
Dus mijn advies is: blijf in goed overleg met de werkgever en zorg voor een gedegen medische onderbouwing van je eventuele ziekmelding (een advies van een fysio wordt doorgaans niet gezien als een degelijke medische onderbouwing!). Succes en ik hoop dat de krukken/rolstoel niet nodig zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx.

Andere antwoorden (3)

Minder gaan werken is ontslag nemen voor die tijd. Je tijdelijk ziekmelden voor een dag is weer iets anders.

Toegevoegd na 2 uur:
Bedankt voor de min maar je zult toch door de arbo arts ziek gemeld moeten zijn voor die enen dag anders moet je gewoon werken wat dan krijgt de werkgever geen geld. Ondanks dat hij hiervoor verzekerd is

Toegevoegd na 3 uur:
Gewoon een dag minder werken zonder ziekmelding kan niet. Of je moet onbetaald verlof of vrij nemen. Je hebt een contract. Dus het enige wat je kan doen is ontslag vragen voor een dag. Het is dan alleen wel de vraag of de werkgever hiermee genoegen neemt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt best ziek zijn voor een aantal uren.
Als dat voor je gezondheid nodig is.
Die ziekmelding zal dan via de arbo-arts verlopen.
En dan zit er voor de werkgever echt niets anders op
dan dat te regelen.
Nee, de werkgever moet zich zelf tegen dit soort risico's verzekeren. Of niet, maar dan is hij nog steeds verplicht om het eerste jaar minstens 70% van het loon van de zieke werknemer door te betalen.

Hoe het ook zij, het is onzin dat dit 'niet zou kunnen'. Als jij wegens je gezondheid een dag minder kan werken, dan moet de werkgever dat toestaan en je voor die dag minder minstens 70% van je loon betalen.

Wat de werkgever wél mag doen, is je vervangende taken aanbieden die je bekken niet belasten, in dat geval moet je uiteraard het volle aantal contracturen blijven werken omdat daarmee de gezondheidsredenen voor verzuim wordt weggenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult je voor één dag in de week ziek kunnen melden. Dit is zwangerschapsgerelateerd dus krijgt jouw werkgever geld voor die ene dag vergoed door het uwv. Je kan dan vervolgens zowel een oproep krijgen van de arbo arts als van het uwv. Die bekijken dan jouw klachten en je mogelijkheden. Let op: de arbo arts vertelde mij dat je als zwangere niet verplicht kan worden gesteld om vervangend werk te doen. Wel kun je op therapeutische basis werkzaamheden verrichten.