wat zijn de consequenties als je niet meer komt opdagen op je werk?

hoi,

ik werk nu iets meer dan een half jaar bij een supermarkt en ik heb de domme fout gemaakt om twee maanden geleden mij contract te verlengen met nog een half jaar. in deze 2 maanden heb ik een andere (leukere) baan gevonden en aangeboden gekregen die meer voor mij geschikt is en waar ik mezelf in de toekomst sneller zie zitten dan bij een supermarkt. Doordat ik druk bezig ben met school (examenjaar) kan ik niet twee banen tegelijkertijd hebben, dus wou ik opzeggen bij de supermarkt. ik had op internet gelezen dat ik een opzegtermijn had van een maand, maar blijkbaar staat er in mijn contract dat ik niet mag opzeggen omdat ik volgens mijn contract geen opzegtermijn heb (wetboek art. 7:667). ik moet dus dit half jaar afmaken. ik vroeg mij af, hoe onprofessioneel ik het ook vind, wat voor consequenties er zijn als ik niet meer kom opdagen? zijn er boetes aan verbonden als ik niet meer kom opdagen etc?

groet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
44.2K

Antwoorden (3)

Dit haal ik van de site van werk.nl:

Kunt u een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd opzeggen?

De wet is duidelijk: een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan alléén tussentijds worden opgezegd, indien dat recht schriftelijk is overeengekomen voor zowel werkgever als werknemer. De opzegbepalingen, dat zijn de opzegtermijnen en de opzegverboden, zijn dan van toepassing. De werkgever heeft bij een tussentijdse opzegging een ontslagvergunning nodig.

Wanneer de tussentijdse opzegmogelijkheid niet in het contract staat, kunnen noch de werknemer noch de werkgever tussentijds opzeggen. De werkgever en werknemer zitten dan voor de duur van de arbeidsovereenkomst aan elkaar vast. Wel is het mogelijk de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen. Zowel de werkgever als de werknemer moeten hiermee instemmen.

Conclusie:
Als je zo maar weg blijft, kan de werkgever schadevergoeding eisen.
Het beste is dus te overleggen of het contract met wederzijds goedvinden kan worden beëindigd, direct of met opzegtermijn.
Regel het wel schriftelijk.

Voordeel van overleg is dat je ook in de toekomst normaal met elkaar kunt blijven omgaan, zowel met je huidige baas als je collega's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niks je krijgt ontslag enige wat je niet moet doe is jou huidige werkgever niet melden op je c.v Zodat je volgende werkgever er niks van weet sommige werkgevers bellen ook naar je vorige werkgever om te vragen of je een goeie werknemer bij hun was
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorop staat dat je op ieder moment mag besluiten om te stoppen met werken.

Het is wel dat je in principe gebonden bent aan de afspraken die je gemaakt hebt. Dus als je arbeidsovereenkomst voor een half jaar is, en je hebt geen tussentijdse opzegmogelijkheid, dan houd jij je niet aan de afspraken. De werkgever mag op dat moment een schadevergoeding van je eisen.

Uit de wet volgt dat die schadevergoeding maximaal het loon mag zijn dat je nog had moeten ontvangen. Dat is bepaald in lid 1 van artikel 677 uit boek 7 van het burgerlijk wetboek. De 'gefixeerde schadevergoeding' wordt gedefinieerd als het loon dat je nog had moeten ontvangen over de periode die je volgens de overeenkomst had moeten werken (7:680 lid 1 BW). Verdien jij de komende vijf maanden dus nog 400 euro per maand, dan ben je schadeplichtig voor maximaal € 2000.

Je kunt dus zelf nagaan of je een eventuele schadevergoeding kan en wil betalen. Misschien is het mogelijk om in goed overleg uit elkaar te gaan.