Mag ik ontslagen worden als huiskamermedewerker als ik stop met mijn opleiding voor verzorgende ig?

Ik had werk als huiskamermedewerker en ben in opleiding voor verzorgende ig.
Ik kan moeilijk mijn opleiding doen, vanwege de druk in de zorg kan ik niet de anderen vragen om mij te begeleiden. Van de 8 maanden dat ik in opleiding zat heb ik ongeveer 3 weken begeleiding gehad van een begeleider en heb ik 4 begeleiders gehad.

Wil ermee stoppen en heb een gesprek gehad met de teamleider. Er is gezegd dat als ik hem niet opnieuw ga doen, dat er geen ander werk meer voor mij is. M.a.w. dit zal leiden tot ontslag. Heb gevraagd of ik dan de opleiding Helpende, huiskamer medewerker of zorg-assistent mag zijn of doen. Dit is een bestaande functie, maar er is geen plaats hiervoor. De manager heeft mij gezegd dat als ik mijn opleiding niet behaal ik weer huiskamermedewerker zal zijn. Mijn functie op dit moment is huiskamermedewerker in opleiding tot Verzorgende IG.

Mijn vraag is kan en mag ik worden ontslagen?

een jaar geleden
2.5K
MarBet
een jaar geleden
Ik denk dat dat kan, als de werkgever de voorwaarde stelt dat je de opleiding volgt en haalt. Maar het lijkt nu alsof het jouw probleem is dat er geen begeleiding is. Tekorten of niet, als de werkgever verwacht dat jij deze opleiding doet, dan zullen ze jou daar ruimte en begeleiding bij moeten geven. Bespreek het anders eens op school, zij kunnen misschien helpen om het gesprek hierover met je werkgever aan te gaan.

Antwoorden (1)

Als er in jouw contract staat dat je : "in opleiding tot verzorgende" staat, en ben je tijdelijk benoemd tot huiskamermedewerker. Voor een vaste huiskamermedewerker is er vermoedelijk geen plaats of geld.
Als jij nu je opleiding beeindigd, dan voldoe je niet meer aan je contract en is er reden tot ontslag.
een jaar geleden
Calvin-25
een jaar geleden
Ik heb trouwens een vast contract en was huiskamermedewerker en vanuit huiskamermedewerker ben ik in opleiding tot verzorgende IG.