Kan de sportvereniging waar ik zumbales geef mijn 'loon' inhouden omdat er per het nieuwe jaar wat veranderd in betaling?

Ik geef al meer dan 4 jaar zumba les bij een sportvereniging. Ik heb hier geen contract meer, aan het einde van elke maand declareer ik de uren die ik heb lesgegeven. Dit ging altijd prima. In december berichtte zij mij dat er wat zou gaan veranderen en dat ze hier een gesprek over wilde. Dit gesprek heeft nog niet plaats gevonden. Nu willen ze mijn salaris van januari en februari niet betalen omdat er vanaf het nieuwe jaar dus wat is veranderd (waar ik nog niet van op de hoogte ben omdat het gespek nog niet heeft plaatsgevonden). Zij moeten mij deze maanden (en maart want gesprek vindt pas 21 maart plaats) toch gewoon betalen? Een werkgever, want dat zijn zij in principe mag toch geen salaris afspraken veranderen zonder dat de medewerker daarvan op de hoogte is? en dus uitbetalen tot het moment dat de werknemer op de hoogte is? Volgens mij kunnen ze sowieso niet zomaar opeens loon wijzigen. Ze willen volgens mij van een uurloon naar een vrijwilligersvergoeding gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het antwoord op de vraag hangt er vanaf wat jouw arbeidspositie is. Ben je werknemer? Dat ben je o.m. als de sportvereniging gezag over je uitoefent (bijv. eisen stelt aan de inhoud van de les en de lesmethode en aanwijzingen daarvoor geeft), je verplicht bent tot persoonlijke arbeidsverplichting (je mag je niet laten vervangen door een ander met dezelfde kwaliteiten) en je minimaal het wettelijk minimumloon verdient (voor een uur in dit geval). Als dat allemaal niet van toepassing is, ben je geen werknemer.

Ik denk dat je arbeidsrelatie te vergelijken is met een 'ingehuurde derde' waarvoor de club jaarlijks wel aan de Belastingdienst moet opgeven wat aan jou uitbetaald is.

De regels voor arbeidsovereenkomsten zijn dan niet van toepassing omdat er van zo'n overeenkomst geen sprake is. Je maakt een afspraak voor een bepaalde tijd en die blijft gelden tot je samen iets anders afspreekt.

Wat nu gebeurt, kan naar mijn mening niet. Als de club wil overgaan naar vrijwilligersvergoedingen (max eur 4, 50 uur omgerekend) kan dat maar daarop moet je ja of nee kunnen zeggen. Zolang niets anders is afgesproken, zou alles bij het oude moeten blijven.
Computoon