heb ik recht op extra tijd tijdens een toets, en wat houdt de deskundigeverklaring in?

Ik heb ADHD, dit wist ik al sinds ik in groep 3 zit, alleen sinds de 4e klas op de middelbare school kom ik er achter dat ik zeer veel moeite heb om me echt goed te concentreren, nu vraag ik me af of ik het recht heb om volgend jaar, tijdens het 5e jaar, extra tijd tijd te krijgen voor toetsen en de het examen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt ADHD. Dat is door een professional gediagnostiseerd. (psycholoog, orthopeadagoog)
Een deskundigeverklaring houdt in dat degene die de diagnose gesteld heeft dat op papier zet.

Antwoorden (1)

ADHD kan vallen onder "beperking". Dan is max. 30 minuten extra examentijd mogelijk mits er een verklaring aanwezig is van een psycholoog, orthopedagoog of arts.

Ik weet niet of die nog "gemakkelijk" te verkrijgen als de diagnose "ADHD" zo laat pas wordt vastgesteld. Je kunt niet jezelf diagnosticeren...

"Wanneer kan ik een aangepast examen doen in het voortgezet onderwijs?
Een aangepast eindexamen doen, kan wanneer je bijvoorbeeld lang ziek was in je examenjaar. Of als je een beperking hebt. Zo kun je bijvoorbeeld extra tijd krijgen om het examen te maken.

Voorwaarden examen op aangepaste wijze
Je kunt het examen op aangepaste manier afleggen als je:

een andere moedertaal dan het Nederlands hebt;
een handicap hebt;
dyslectisch bent;
dyscalculie hebt;
langere tijd (ernstig) ziek bent geweest in jouw examenjaar.

Andere moedertaal
Is Nederlands niet je moedertaal? En heb je maximaal 6 jaar onderwijs in Nederland gevolgd? Dan kun je op een aangepaste manier examen doen. Deze 6 jaar zijn inclusief het schooljaar waarin je examen doet. De school kan je toestemming geven om:

maximaal 30 minuten langer over het centraal examen te doen;
een Nederlands woordenboek te gebruiken;
een vertaalwoordenboek vanuit je moedertaal naar het Nederlands te gebruiken.

Beperking
Heb je een handicap? Dan kan de schoolleiding toestaan dat je examen helemaal of gedeeltelijk wordt afgestemd op je handicap. Heb je geen duidelijke lichamelijke beperking? Dan moet je een deskundigheidsverklaring hebben van een psycholoog, orthopedagoog of arts. Je kunt dan in elk geval maximaal 30 minuten langer over je examen doen. Andere aanpassingen en hulpmiddelen moeten in de deskundigenverklaring staan. Of deze moeten aantoonbaar aansluiten bij het begeleidingsadvies in de verklaring.

Dyslexie
Ben je dyslectisch? Dan kan de school toestaan dat je maximaal 30 minuten langer over het examen doet. En dat je de geschreven teksten ook kan beluisteren. Voor aanpassingen heb je een dyslexieverklaring nodig.

Dyscalculie
Heb je dyscalculie? Dan kun je  maximaal 30 minuten langer over je examen doen. Dit geldt voor examens met veel rekenwerk. Je mag een rekenmachine gebruiken. Andere hulpmiddelen zoals een formulekaart of rekentabellen mag je niet gebruiken.

(...)"
Computoon