Technisch of begrijpend lezen?

Wat is nou precies het verschil tussen de twee? Is technish lezen nou iets met persoonsvormen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Nee, het heeft niets te maken met persoonsvormen. Technisch lezen heeft alleen te maken met de 'techniek van het lezen'. Dit leer je vanaf groep 3 en het gaat er om dat je de letters in je hoofd leert omzetten in woorden en de woorden in zinnen. Als je dat goed kunt dan kun je een stuk tekst zonder veel problemen hardop in de klas voorlezen.

Begrijpend lezen gaat een stapje verder. Je moet niet alleen technisch in staat kunnen zijn om de tekst te lezen (dus het herkennen van woorden en zinnen uit de letterbrij), maar je moet ook begrijpen wat je aan het lezen bent.

Dit wordt getoetst door slimme vragen te stellen over de zaken die in de tekst staan. Even een heel simpel voorbeeld om het uit te leggen:

Er staat bijvoorbeeld in een tekst dat Pietje hoofdpijn heeft, dat hij slecht geslapen heeft en dat hij zich zenuwachtig maakt over een toets die hij op school gaat krijgen.

Dan kunnen ze vragen: hoe voelt Pietje zich?:
a. goed
b. redelijk
c. slecht

Als je de tekst begrepen hebt dan kies je vanzelf voor antwoord c. Als je de tekst alleen maar technisch gelezen hebt (dus zonder echt te begrijpen wat er staat) dan kun je bij dit soort vragen makkelijk de fout in gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Goed geantwoord.+1

Andere antwoorden (3)

Volgens mijn dochter van 12 is technisch lezen is op de computer en begrijpend lezen is in een boek lezen.En technisch lezen is ook spelling geeft mijn dochter aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het technisch lezen is de uitspraak en grammatica van belang. Rusten bij komma's, rusten bij punten en de juiste intonatie geven aan de zinnen.
Het begrijpend lezen betekent net zoals wordt aangegeven. Begrijp je de tekst, de inhoud van het geheel dat je leest? Je kunt wel iets (voor)lezen, dus letterlijk opnoemen wat je leest, maar soms begrijp je niets van de tekst. Wat wordt bedoeld, waar gaat het over, wat is belangrijk om te weten, over wie gaat het enz.
Woordenschat is daarbij belangrijk, want het niet begrijpen van moeilijke woorden, kan ook de hele context in een verhaal verloren doen gaan.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is een goede toevoeging van die intonatie en leestekens! +
Technisch lezen wordt in AVI niveau 's gemeten. Blijf je met het tekstlezen binnen de aangegeven tijd en maximale hoeveelheid fouten die je mag maken dan stijg je in AVI niveau.
Begrijpend lezen heeft te maken met het begrijpen van de tekst.