Wat is de snelste weg naar het HBO vanaf het VMBO GL/TL?

Ik doe nu VMBO GL/TL ik wil graag weten welke leerweg het beste is en de snelste. Zou ik via de havo gaan of via MBO. Ik heb ook gehoord van MHBO bestaat deze opleiding. ( Mix van mbo en hbo)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Ik zie het altijd als
Mbo = doener
Hbo = denker
Snelste zal hbo zijn, maar meeste ervaring opbouwen zal mbo zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: hbo = havo, soory
Het snelst is de havo doen na VMBO-TL, maar dan moet je geloof ik wel een bepaald cijfer gemiddeld staan, maar dat wist je denk ik al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt aan WELK HBO je wilt gaan doen wat het snelste is. Als je een MBO kiest wat goed aansluit op het HBO dan kun je daar vrijstellingen krijgen en heb je al een goede basis.

Als er geen goede MBO is die aansluit op het HBO wat je wilt moet je echt Havo gaan doen. Jij hebt dan echt de theoriebasis meer nodig.

Kijk dus niet naar de snelste weg (dat is meestal Havo) maar naar de beste weg! Laat je informeren door de decaan en kijk goed wat de eisen zijn om door te kunnen stromen naar het Havo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt van verschillende dingen af welke weg het beste is en welke weg het snelste is.
Als je bijvoorbeeld nog niet goed weet welk HBO je later wilt gaan doen is Havo uiteraard het beste. Dan stel je de keuze nog even uit.
Als je wèl weet wat je later wilt zijn er verschillende mogelijkheden. Via het MBO zal een niveau 4 opleiding meestal 3 à 4 jaar duren. Dan krijg je veel praktijkervaring door stages etc, en bovendien zijn er vaak mogelijkheden -zoals je zelf ook al zegt- om alvast een HBO-traject in te gaan. Dan zijn er afspraken met een HBO over aansluiting. Je kunt daardoor vaak versneld het HBO in.
Via Havo kan ook; dan verdiep je je theoretische kennis en haal je in twee jaar het diploma. Daarna begin je in het HBO dus "bij nul", in het eerste jaar.
Verder hangt het ook af van jouzelf. Wat voor type ben je; wil je graag zo snel mogelijk in de praktijk aan de slag of houd je wel van meer algemene theorie bestuderen.
En waar staat de opleiding van je keuze; misschien moet je reizen en heb je nog geen recht op OV reiskaart. Of staat een opleiding wel of niet goed bekend. Of ken je al mensen die ene bepaalde opleiding doen en wil je daar graag wel of juist niet mee optrekken.
Allemaal dingen die meespelen bij je keuze.
Ik raad je aan om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Ga naar open dagen van zowel MBO als Havo als HBO, vraag mensen naar hun ervaring, vraag je decaan en je mentor naar hun advies, bekijk je reismogelijkheden.
Veel succes!