Als je niet over gaat door een onvoldoende, zou de docent dan het cijfer een beetje mogen vehogen?

Ik heb 0,3 hoger nodig om over te gaan...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
tinus1969
7 jaar geleden
Volgend jaar in de herkansing. En dus volgend jaar slimmer werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik denk dat ze het niet mogen doen maar het zou wel soms eens handig zijn ik heb dat ook al eens meegemaakt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk mogen ze het niet, maar ze kunnen "per ongeluk" een foutje in de berekening/puntentelling/iets over het hoofd hebben gezien. Ook kan de docent de berekening van de hele groep kunnen veranderen. Maar vaak als het er net zo op afhangt is er ook een herkansing
Ivana
7 jaar geleden
Soms is het verstandig een jaar over te doen. Je staat dan steviger in je schoenen. Klinkt nu gek, maar een jaar lang met je vingers aan de rand hangen is ook geen lolletje. En ergens op het traject naar het eindexamen kom je jezelf toch een keer tegen.

Antwoorden (3)

Dit zou kunnen,maar dan zal de docent wel eerst naar je andere punten kijken en ook rekening houden met je inzet in de klas.Vaak wordt ook nog eens overlegt met je andere docenten.
7 jaar geleden
Neen, dan pleegt de leerkracht fraude.

Daar de overgangstoetsen tegenwoordig gekoppeld zijn aan het examen moeten ze dus voldoen aan landelijke richtlijnen, wijkt een leerkracht opzettelijk van deze regels af door jouw cijfer onterecht op te hogen pleegt deze examenfraude.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelukkig niet. Dit zou namelijk betekenen dat een slechte prestatie optisch verbeterd wordt. Dan ga je naar de overgangsnorm toerekenen en gaat iemand ten onrechte over. Zo wordt de beruchte zesjescultuur gepromoot (de "troostvoldoende").

Wat wel eens gebeurt -ook slecht- is dat de norm van een proefwerk voor iedereen wordt "bijgesteld" als het door een meerderheid slecht gemaakt is.

Om het soort fraude waar jij over schrijft te voorkomen, worden in het examenjaar de schoolexmencijfers al doorgestuurd voordat de schriftelijke examens beginnen. De normen voor de schriftelijke examens zijn enkele jaren geleden al strenger geworden. Er waren namelijk slechte scholen die de schoolexamens zo gemakkelijk hadden gemaakt dat ze een vol punt of meer boven die van de schriftelijke examens uit kwamen. Zo kon je het diploma iets te gemakkelijk behalen. Gelukkig zijn die tijden voorbij.
Computoon