Is het mogelijk om een extra opdracht te krijgen voor school?

Ik zit in de 4de klas en ik sta (voor mijn doen) best wel laag voor Engels. Ik sta een 6, maar ik ben bang dat het nog meer zal gaan kelderen. Laatst moesten we een heel boek uitlezen en zouden we daar vervolgens een toets over krijgen. Ik had heel braaf het hele boekje uitgelezen in de meivakantie. Na de vakantie besloot ze opeens dat het niet meer doorging, wat echt verschrikkelijk stom was. Nu krijgen we bijna alleen maar luistertoetsen, en dat is niet mijn sterkste kant. Ik ben daarom ook best wel ongerust en weet niet wat ik het beste kan doen. Is er een mogelijkheid dat ik tegen mijn docent vertel of het mogelijk is om en extra opdracht te maken? of kan dat niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Engels horen en begrijpen is een onderdeel van engels leren.
Je wilt horen en begrijpen vervangen door iets anders, om een goed punt te krijgen.
Wanneer je gesproken engels niet begrijpt, dan zul je daarop moeten oefenen.bijv : Kijk engelse series en plak de ondertiteling af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, maar lezen is natuurlijk ook een onderdeel wat niet bepaald makkelijk is :)
Ik wil niet gratis punten krijgen, maar juist extra hard werken, zodat ik het wel degelijk kan verdienen. Niet zo snel een negatieve kant bedenken a.u.b. Ik merk dat u dat alleen maar in gedachten heeft :) Het gaat mij niet per se om de punten. Je kan iemand ook niet altijd hetzelfde geven, want als ik goed of slecht ben ik Engelse luistertoetsen, betekent dat dan dat ik daadwerkelijk slecht of goed in Engels ben?
kierkegaard47
7 jaar geleden
Het lijkt me dat je dat het beste met de lerares kunt overleggen -- . Zelfs als er dan niets uitrolt, toont het haar dat je gemotiveerd bent .
Erna55
7 jaar geleden
Je noemt dat je bang bent dat je cijfer gaat kelderen en wil daarom graag een extra opdracht, zo staat het in je vraag.
Wanneer je zwak bent in luistertoetsen, dan lijkt het me zinnig dat je daarop oefent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leg het gewoon voor aan je docent(e). Zeg dat je graag goed Engels wilt leren en dat je je ook zorgen maakt over je punten. Vraag of er iets is wat je kunt doen. Als zij bijvoorbeeld bevestigt dat de komende tijd vooral veel luistertoetsen zullen worden afgenomen, kun je daar extra op gaan oefenen. Misschien is er wel specifiek oefenmateriaal bij de methode die jullie op school gebruiken voor Engels, of bestaat er een examenbundel met luistertoetsen van voorgaande jaren. En geeft je lerares aan dat er ook nog getoetst zal gaan worden op lezen of juist op schrijven, dan kun je dat extra gaan oefenen. Daar kan je docente je ongetwijfeld bij helpen. Vakdocenten vinden het over het algemeen erg leuk als een leerling interesse toont in hun vak, en ze willen niets liever dan dat al hun leerlingen goede cijfers halen en de stof goed beheersen. Als je dus aangeeft dat je extra tijd en energie in haar vak wilt steken, zal ze je ongetwijfeld willen helpen om - zover dat binnen haar macht ligt - je extra te laten oefenen en een goed cijfer te behalen door bijvoorbeeld extra oefenmateriaal te verstrekken en uitleg te geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou nagaan of het klopt met het PTA dat de toets van dat boekje niet doorgaat. Als deze in het PTA staat, hoort deze door te gaan. Vraag in dat geval aan de docent waarom dit niet het geval was. Als ze de toets om ongeldige reden niet door wil laten gaan, kan je naar de schooldirectie gaan.

Antwoorden (2)

Ik ga ervanuit dat je in een jaar zit waarin toetsen worden gehouden voor het schoolexamen.

In dat geval kun je niet een 'alternatieve opdracht' doen. De school maakt op basis van de exameneisen jaarlijks een programna van toetsing en afsluiting (PTA). De inhoud daarvan wordt vastgesteld voor 1 oktober en toegestuurd aan de inspectie. Ook de leerlingen worden daarover tijdig ingelicht zodat vooraf precies duidelijk is wat de school zelf gaat examineren en hoe zwaar ieder onderdeel gaat meetellen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel! U heeft helemaal gelijk. Ik vroeg het me steeds wel af, want veel leerlingen van mijn klas vroegen vaak voor andere vakken of ze een extra opdracht mochten verrichten. De leraar zegt natuurlijk dat die erover gaat nadenken, maar het uiteindelijk antwoord is vaak wel ''nee''.
Ooit gehoord van Handelingsdelen? Dat zijn verplichte opdrachten die je moet maken voor een bepaald vak. Bij ons moet je verplicht 3.5 uur Engels kijken per periode en over 1 schooljaar 3 boeken lezen. Misschien is het een optie om een afspraak met deze leraar te maken dat je bijvoorbeeld 2 uurtjes engels kijkt en daar een verslagje over maakt en dat de leraar dat vervolgens nakijkt. Je moet wel een erg onbehulpzame docent hebben als hij het niet voor je na wil kijken. Zo kun je dat ook voor boekjes doen. Je slaat zo ook 2 vliegen in een klap omdat je ook oefent op het schrijven in het engels.

Toegevoegd na 49 seconden:
Conlusie: Dat moet eigenlijk wel kunnen