Kan men ook een soort van staatsexamen doen van universitair onderwijs zonder aan de universiteit the hebben gestudeerd?

Zoals men staatsexamens kan doen voor het middelbaar onderwijs na zelfstudie thuis, kan dat ook indien men zelf thuis studeert op universitair niveau? Of kan het enkel door aangenomen te worden als student aan de universiteit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
In welke studierichting wil je afstuderen ?

Antwoorden (2)

Een universitaire studie stelt een aantal eisen aan het deelnemen van practica, het schrijven van scripties en/of proefschriften en het doen van onderzoek. Ik zie niet in hoe je dat alleen op je zolderkamertje zou kunnen realiseren.

Kortom, het antwoord is nee.

Toegevoegd na 1 uur:
Een kleine nuance is op zijn plaats. Bij de open universiteit kun je een aantal universitaire studies volgen in een zelfstudie concept. Ik denk dat dit het dichtste in de buurt komt bij wat je vraagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor middelbaar onderwijs is dat mogelijk en zo iemand heet een extraneus.
Vandale: Vreemdeling: iemand die examen, mn eindexamen aan een gymnasium of hogere burgerschool doet, zonder de betrokken inrichting als gewoon leerling bezocht te hebben.
Bij een universiteit behaal je studie punten gedurende je studiejaren. Uiteindelijk dien je ook nog af te studeren op een goedgekeurd onderwerp en daar een scriptie over te schrijven en te verdedigen.
Het antwoord is nee, om bovengenoemde redenen.