17 Jaar en stoppen met school met vmbo basisberoepsdiploma?

Hallo,

Ik ben Akh... Ik ben bijna17 jaar oud ik wil graag na mijn middelbare school stoppen met school en gaan werken dus over een half jaar heb ik mijn vmbo diploma die ik eerst ga afmaken en dan wil ik zsm gaan werken omdat ik moeilijk heb thuis en wil gaan werken dus mijn vraag is kan je stoppen met school als je vmbo diploma hebt gehaald en dan gewoon werken bijv. taxichauffeur worden bij mn oom de taxibedrijf ik heb gehoord van mijn leraar dat je wel kan stoppen als je 16 jaar of ouder bent. Maar op internet lees ik dat je wel kan stoppen en andere keer weer niet dus wie kan me goed vertellen of je wel of niet kan stoppen. Want voor die baan heb je alleen rijbewijs nodig en nog wat dingen maar is niet moeilijk het belangrijkste is je rijbewijs.

mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan vóór je 18 bent geen taxi chauffeur worden, simpelweg omdat je dan nog geen rijbewijs hebt waarmee je zelfstandig mag rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnenkort mag je met je 17e je rijlessen gaan halen en een jaar (geloof ik) naast een ervaren chauffeur rijden. Dat was pas geleden in het nieuws, maar ja, met je 16e heb je zeker geen rijbewijs....maar misschien achter de balie of als telefoniste kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben bijna 17 dus dat komt wel goed ik ben bezig met praktijklessen

Antwoorden (10)

Helaas je moet tot je 18e wettelijk verplicht naar school toe.
Tenzij je HAVO of een MBO-2 diploma hebt.
Maar dat heb je beiden niet dus dat gaat niet.

(ik vond school ook niets aan hoor, maar studeren is wel belangrijk, zeker in deze tijd)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent leerplichtig tot je 18de maar misschien kan je een mbo opleiding BBL doen dat is werken en leren gecombineerd ,kijk maar op de site www.bblopleidingen.org/ want is erg veel en ingewikkeld om hier neer te zetten ,hoop je geholpen te kunnen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik begrijp je wel maar heel veel van me vrienden zijn gestopt en direct gaan werken vandaar dat ik niet helemaal begrijp want ze hebben ook geen problemen gekregen met leerplicht nu is hij wel 18 maar half jaar geleden was hij 17 en half toen hij stopte met school maar stel dat je toch besluit te stoppen wat kan er dan gebeuren? mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben zelf ook 17 en heb paar maanden geleden me diploma gehaald maar heb nog geen opleiding en een week terug werd ik geveld door de leerplichtambtenaar dus hebben dat wel door binnen 2 maand ongeveer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebelt*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nog een vraag als je bijv naar bbl ga en je bent 18 kan je dan direct stoppen met die school of dat ook niet? want wil alles zeker weten sorry dat ik uw stoor:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ben 17 je stoort me niet en hoeft dus geen u te zeggen :p maar ik kan moeilijk vinden over als je 18 word tijdens je opleiding je kan dat wel vragen aan de leerpichtambtenaar of een decaan op school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een mbo opleiding doet en je en ontvangt studiefinanciering, dan moet je wanneer je geen diploma haalt alles terug betalen.. ( of iets in die richting)
Je zult eerst je rijbewijs moeten halen en daarna nog een cursus moeten volgen om echt taxichauffeur te worden. Je bent in ieder geval nog leerplichtig tot je 18e, dus tot die tijd moet je nog naar school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De volledige leerplicht geldt tot en met het schooljaar waarin je 16 wordt, vervolgens geldt de kwalificatieplicht tot je 18e verjaardag, tenzij je een startkwalificatie hebt. Een vmbo-diploma wordt door de overheid niet gezien als startkwalificatie. Zonder startkwalificatie val je onder de RMC-wet (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten). In individuele gevallen kun je vrijstelling krijgen, als je om bepaalde redenen niet in staat bent een startkwalificatie te halen. Zo niet dan kun je twee dingen doen: proberen werk te vinden waarbij je een diploma kunt halen, of een overstap maken naar een havo- of mbo-opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eenmaal taxichauffeur bent zal je vast na een tijdje toch iets anders willen doen. Het beste kun je nu Havo avondschool gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet nu basisberoepsgericht dus HAVO is geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik wil zeker niet iets anders doen vind je minimaal 300 euro per dag weinig dan? je verdient goed bij langere ritten zoals rotterdam naar groningen en weer terug zit je al op meer dan 350 euro
Het is altijd het beste om toch een startkwalificatie (minstens MBO niveau 2) te halen. Je kunt dat doen door een BBL opleiding. Dus werken en leren. Dan heb je wel een inkomen (want je werkt ongeveer 24 tot 30 uur per week) en je gaat één dag naar school. Je haalt dan een diploma in twee jaar tijd. Je hebt tijdens die twee jaar een contract afgesloten met de MBO-school en je werkgever. De werkgever belooft hiermee jou op te leiden.
Met het diploma wat je zo haalt kun je later beter de arbeidsmarkt op. Het maakt altijd een goede indruk. Je zou die BBL-opleiding (en werk) kunnen zoeken in de richting die je het meest interesseert. Dus bij Transport en Logistiek, of in de techniek ofzo. Vraag je decaan maar; hij of zij weet je precies te vertellen welke BBL opleidingen er zijn bij het ROC in je buurt.
Als je niet naar een MBO gaat zal de leerplichtambtenaar je op een gegeven moment benaderen. Niet om je nou direct in de boeien te slaan ;-) maar wel om je te begeleiden richting een opleiding.
Ik zou zeggen: zoek een BBL opleiding waar je echt iets mee wilt èn dan heb jij een leuk inkomen binnenkort èn leert voor een beroep èn haalt een diploma waar je wat aan hebt.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij de gemeente ontheffing aanvragen van de leerplicht, dit deed mijn zus ook en met succes. Echter moet je dan leerproblemen hebben en toestemming van de ouders.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders zeggen het juist dat je snel mogelijk een werk moet zoeken dus dit ga ik ook proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar ik heb geen leerproblemen wel praat problemen...
als ik jou was zou ik toch nog even verder met je school gaan. Doe na t vmbo een mbo opleiding die je leuk vind en ong. 1 a 2 ja duurt. Dan kun je daarna nog altijd bij je oom werken en mocht dat niet bevallen kun je alsnog een baan zoeken die bij je op dat moment behaalde mbo diploma past. Volgens mij moet je gewoon tot je 18e naar school maar schoolpapieren zijn zo belangrijk, en met een vmbo papiertje kom je vrijwel nergens echt goed terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leerplicht is tot 18 jaar geworden.
Maar stel dat je op je 18 de jaar inderdaad taxichauffeur gaat worden (wat mij erg jong lijkt op die leeftijd) ben je er dan wel blij mee met die keuze
het lijkt mij dat je het maar snel doet om het huis uit te kunnen, maar niet omdat je dat nou zo leuk lijkt... je moet tenslotte nog heel lang werken...
Misschien is het een idee als je dat toch gaat doen, om in je vrije tijd een cursus te gaan volgen in een richting waar je echt interesse in hebt !!
Misschien is er een regeling dat je wel met 17 een paar dagen mag werken en een paar dagen naar school moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gaan werken en school afmaken tegelijk.