Kun op HBO ingeschreven staan en nooit komen?

Is het mogelijk om bij een (hbo) studie ingeschreven te staan maar eigenlijk nooit op te komen dagen of tentamens te maken? Je betaalt keurig je studiegeld en heb je dan nog recht op stufi, of krijg je hier problemen mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Er zijn op het HBO verplichte lessen, deze zal je moeten volgen om je diploma te halen, als het halen van een diploma niet je doel is, hou je het wel een tijdje vol om niet op te komen dagen, maar na het eerste jaar zal je van de opleiding verwijderd worden, omdat je resultaten ver onder de maat zijn.

Toegevoegd na 26 minuten:
Je mag 1 keer falen, je moet binnen 2 jaar je propedeuse hebben gehaald, anders mag je je opleiding niet afmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk sorry, je moet binnen 2 jaar je propedeuse hebben gehaald, bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wel propedeuse in twee jaar mogelijk, maar alleen als je het eerste jaar het minimum vereiste aantal studiepunten hebt gehaald om aan het tweede jaar te mogen beginnen. Haal je het eerste studiejaar het minimum aantal studiepunten niet dan is het gelijk al exit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De binnen twee jaar propedeuse regel lijkt imiddels minder populair te zijn, tegenwoordig zijn zee simpelweg bezig met het ophogen van 55 punten per jaar (voor je BSA), maar ze willen dat ook dat ook in lateren jaren gaan doen, maar met name in het eerste jaar is het dus punten halen. Overigens, je kan, als je het niet erg vindt om alles terug te betalen, ook zeven jaar zeven verschillende studies doen, dan heb je geen last van een negatief BSA (maar dat lijkt me een beetje dure grap).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus Crea het antwoord is goed

Andere antwoorden (1)

ja, dat kan. echter steeds meer studies hanteren tegenwoordig een verplicht aantal punten dat je het eerste jaar moet halen. haal je dat niet, dan wordt je uitgeschreven. kies je echter een studie, waar deze regeling niet geldt, dan zul je het een tijd vol kunnen houden.

wat betreft studiefinanciering; dat moet je tegenwoordig terug betalen als je je studie niet binnen een x aantal jaren hebt afgemaakt. daar schiet je dus niks mee op, als je van plan bent niks aan de studie te gaan doen.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jan, Als je een jaar lang niet op komt dagen heb je sowieso al minder dan 37 of 40 studiepunten gehaald en krijg je automatisch een negatief bindend studieadvies. Het gevolg hiervan is dat je de opleiding op de betreffende hogeschool niet meer mag doen. Stel dat je overgaat naar het tweede studiejaar met weinig meer dan 40 studiepunten, dan zijn er veel openstaande tentamens. De consequentie hiervan is dat er veel werk ingehaald moet worden in het tweede studiejaar, wat inhoudt dat er minder tijd is voor leerwerk voor de reguliere tentamens.