Kan iemand mij helpen over deze informatie over het leraarschap op HBO?

Met welke opleiding kan je op een HBO lesgeven, met een bachelor van het vak (bijv bachelor scheikunde) of ook met een master...of is er een speciale (universitaire) lerarenopleiding voor?

En scheelt het in salaris wel in vergelijking met hetzelfde vak op een middelbare school (bovenbouw)? Waar kan je dit soort informatie vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Daarvoor zijn twee wegen:

Je zult eerst je master moeten halen in een universitaire studie (minimaal 4 jaar). Om die te halen moet je de complete studie afmaken. Ná je master kan je nog een jaar je eerstegraads onderwijsbevoegdheid halen in het vakgebied waarin je bent afgestudeerd. Door het volgen van workshops over het geven van onderwijs in het HBO kan je daar ook terecht.

Als je een HBO of universitaire opleiding hebt afgerond en ervaring hebt met het ontwikkelen of geven van onderwijs, kan je natuurlijk altijd bij HBO instellingen nagaan of je niet alsnog terecht kan. Bij een grote behoefte aan personeel kan ik me voorstellen dat je wel vrijstellingen kan krijgen in combinatie met een interne opleiding. Ik denk dat deze route echter niet zo makkelijk is voor mensen die net van de HBO- of universitaire studie afkomen. Deze route is bijvoorbeeld mogelijk voor een docent bestuurskunde die zijn sporen in het bedrijfsleven heeft verdiend en graag wil lesgeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Ik lees dat je ook informatie wilt over salariëring. Docenten zijn ambtenaren en vallen onder hun eigen CAO en salarisschalen. Informatie hierover kan ja o.a vinden bij het ministerie van OC&W en de Algemene Onderwijsbond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

http://www.vu.nl/nl/opleidingen/masteropleidingen/opleidingenoverzicht/i-l/leraar-voorbereidend-hoger-onderwijs/scheikunde/index.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jouw site gaat over leraar op het vmbo/havo, de vraagsteller wil een opleiding voor leraar op een HBO opleiding
je moet een 1e graads bevoegdheid hebben en een vrijstelling.
Zie tekst hieronder (geplakt van de bron)

Veel docenten (in opleiding) weten precies hoe het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Zelf heb je VWO gedaan en er al uitgebreid stage gelopen. Maar er zijn ook eerstegraads docenten die zich ook willen bekwamen in het lesgeven aan het Hoger Beroeps Onderwijs. Een baan daar heeft hela andere mogelijkheden en salaris en taken zijn daar veelal ook heel anders….
Formeel gesproken mag je met alleen een eerstegraads bevoegdheid geen les geven in het HBO (behalve aan de tweede graads lerarenopleiding) . Voor lesgeven in het HBO is een apart pedagogisch-didactisch getuigschrift vereist. Het bevoegd gezag van een HBO-instelling kan het ministerie van OCW echter om vrijstelling van die verplichting vragen. Deze kan verleend worden op basis van een eerstegraadsbevoegdheid en deze workshop.

Er is geen specifieke voorkennis vereist, wel moet je enige affiniteit hebben met het HBO onderwijs