examen VMBO BB slaag/ zakregeling 2012 ?

ik heb mijn nederlands examen voor het vmbo bb vorige week gedaan en ik voel dat ik de slecht heb gedaan,voor nederlands sta ik een 6 gemiddeld op school.

maar mijn vraag is mag ik een 4 halen voor nederlands examen of moet ik percies een 5 halen dat gemiddelde een 5,5 wordt voor nederlands.

De rest van mijn gemiddeld cijfers van school zijn prima
hier zijn mijn cijfers :

nederlands 6
engels 7.7
natuur- en scheikunde 8.1
wiskunde 8.7
en maatschappijleer een 7 maar dat maken we geen examen voor en maatschappijleer is een compensatiepunt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De exacte slaag/zak regeling VMBO 2012:
Regeling 2 - vmbo
Deze regeling is bedoeld voor kandidaten die examen doen in één van de leerwegen vmbo (conform de wijziging van het Eindexamenbesluit september 2010).
Je bent geslaagd als:
- al je eindcijfers 6 of hoger zijn
- al je cijfers gehaald bij je centraal examen gemiddeld een 5,5 zijn
- je ten hoogste één 5 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn
- je ten hoogste één 4 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger en ten minste één 7 of hoger
- je voor twee vakken een 5 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger en ten minste één 7 of hoger.
èn
- je voor de vakken lichamelijke opvoeding en het kunstvak uit het gemeenschappelijke deel en in de gemengde en de theoretische leerweg voor het sectorwerkstuk de kwalificatie 'voldoende' of 'goed' hebt behaald.

Je eindcijfer van het afdelingsvak of intrasectorale programma in de beroepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerwegen wordt meegerekend als twee eindcijfers.

Doe je eindexamen als afsluiting van een leerwerktraject, dan ben je geslaagd als je voor zowel Nederlands als voor het beroepsgerichte programma een 6 of hoger hebt gehaald.

Je doet weliswaar geen centraal examen maatschappijleer 1, maar het telt wel mee in de uitslagregeling! Als je dus een compensatie-7 nodig hebt, mag die bij het vak maatschappijleer 1 staan. En als je een 3 haalt voor maatschappijleer 1, ben je gezakt.

Bij BB en KB mag je nu een extra vak doen (bij GL/TL kon dat al) buiten de sector (bijvoorbeeld Duits bij landbouw). Dat kan dan als compensatie-7 tellen en op de cijferlijst geplaatst worden als je het nodig hebt. En je mag het weglaten als het de uitslag negatief zou beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (1)

Je mag geen 4 halen, maar wel een 5. Dan moet je wel een 7 hebben voor een van de vakken waar je een examen hebt gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
* voor een van de vakken waar je een examen hebt gemaakt moet je een 7 hebben als je een 5 hebt.