Kan je ergotherapie studeren als je stottert?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Er is geen beperking door je stotteren.
Miss Monteal geeft interviews en kan zich goed verstaanbaar maken.
Wanneer je supererg stottert, kun je daar een rherapie voor volgen.

Antwoorden (1)

In principe wel. Alleen als je zó erg stottert dat het je enorm beperkt in het spreken, kunnen de stages lastig zijn en ben je misschien wat beperkt in het soort werk wat je kunt doen. Nog niet eens zozeer de ergotherapie zelf (als je je maar verstaanbaar kunt maken), maar meer vanwege het feit dat je vaak een beperkte tijd hebt voor een cliënt. Als je dan langer zou doen over elke behandeling omdat je meer tijd nodig hebt om goed uit je woorden te komen, kan dat lastig worden.

Maar dan hebben we het wel over een hele ernstige vorm van stotteren, en zélfs als dit op jou van toepassing zou zijn, zijn er nog mogelijkheden voor een ergotherapeut waarbij er minder patiëntencontact is (denk aan de meer technische kant, bijvoorbeeld het maken van (hand)spalken, etc.) Dat hoeft voor je opleiding niet direct een beperking te zijn. En naast eventuele behandelingen voor stotteren is het vaak zo dat stotteren minder wordt naarmate je ouder wordt én stotteren mensen vaak minder in situaties waarin ze zich op hun gemak voelen. Dus als dit iets is waar jouw hart ligt, dan zou ik het je zeker aanraden.

En in de meeste gevallen is stotteren weliswaar frustrerend voor de stotteraar, maar is het weinig beperkend tenzij je je er door láát beperken. Als het geen ernstige vorm is, zou ik me er niet druk om maken als ik jou was. Als ergotherapeut ga je werken met mensen met een beperking, ik denk dat het zelfs meer diepgang kan geven als je zelf ook een (al dan niet kleine) beperking hebt en je toch datgene doet wat jij graag wilt doen.