Moet je je werkgever op de hoogte stellen als je bij een andere organisatie gaat solliciteren?

Is het verplicht om je werkgever op de hoogte te stellen van een sollicitatie of ben je vrij om te doen wat je wilt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Als het je bedoeling is om je huidige werkgever voor een nieuwe in te ruilen, zou ik het pas melden als je bent aangenomen bij een nieuw bedrijf. Let op je opzegtermijn!

Wil je er een baan bij hebben, dan ligt het er aan of je dit goed kunt combineren en of je huidige werkgever er last van gaat krijgen. Ook kan het zijn dat er in je contract is geregeld of je er nevenactiviteiten naast mag hebben.
Kijk dat goed na want anders kun je er problemen mee krijgen.

In het eerste geval (weg bij je huidige werk) zou ik het zeker niet zeggen voordat het zeker is.
Mocht het namelijk toch niet doorgaan dan weet je huidige werkgever dat je wat anders wilt en mogelijk minder gemotiveert bent om je werk te doen. Dat is niet goed voor de verstandhouding en voor de sfeer op je werk.

Succes en ik hoop dat je iets vindt waar je plezier in hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jer mag doen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bij je huidige werkgever weg gaat dan hoeft het niet.

Als je bij je huidige werkgever blijft dan moet je het wel melden

Toegevoegd na 8 minuten:
Met als je weg gaat bedoel ik als je ontslagen bent of ontslag hebt genomen. Dus als je een aflopend contract hebt. Dan hoef je het niet te melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, hoef je niks over te vertellen, je bent vrij om te solliciteren zoveel je wil.
Afhankelijk van de verstandhouding met jou werkgever kan het misschien wel netjes zijn om het wel te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hoeft je huidige werkgever niet op de hoogte te stellen van het feit dat je bij een andere werkgever/organisatie solliciteert. Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zelfs beter om je huidige werkgever niet op de hoogte te stellen van je sollicitatie. Mocht het op niets uitdraaien en hij weet hiervan dan kan dit de huidige werksituatie behoorlijk verpesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar maar waar: als je op je werk verteld dat je elders solliciteert, sta je in de ogen van werkgever als half buiten de deur. Het vertellen kan dan ook erg in de buurt komen van vroegtijdig je schepen verbranden.

Het interessante werk gaat namelijk niet naar degene die toch weggaat. Geïnvesteerd wordt er niet in degene die al half de deur uit is. Promotie aanbieden aan iemand die niet wil blijven? zinloos.

Je bent niet verplicht om het te vertellen, en ik zou het in de meeste gevallen ook afraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dit is niet verplicht. Je hoeft het in feite pas te vertellen, zodra je zeker weet dat je een andere baan hebt, dus als je bij je nieuwe werkgever de contracten hebt getekend.
Het is meestal geen voordeel als je huidige werkgever weet dat je plannen hebt om hem te verlaten, dus mijn advies: vertel nog maar even niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet verplicht en er moet niets.
Het gebeurd zelden dat een werknemer de werkgever op de hoogte stelt van zijn sollicitatie.
Meestal is er een grens overschreden waarom een werknemer gaat solliciteren en dan is praten met de werkgever overbodig geworden.