ben ik leerplichtig?

Ik ben 17 jaar en zit in Havo 4. Ben ik nog leerplichtig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, want je hebt nog geen mbo diploma (neem ik aan) en ook nog geen havo diploma. VMBO diploma ontslaat je niet van de leerplicht.

Antwoorden (2)

Dat hangt er een beetje van af.

Van de rijksoverheid:
Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht

Dus als je nog geen diploma hebt, ben je leerplichtig. Een VMBO (of TL diploma) geldt kennelijk niet.
Ik zou concluderen dat je nog leerplichtig bent.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
maar het is dus ook zo dat als je van 3 naar 4 havo gaat je een mbo diploma hebt gehaald, dus vandaar.
Thecis
8 jaar geleden
@Emmmmm
Een MBO diploma komt overeen met met 3 HAVO, wil niet zeggen dat je met de overgang van 3 naar 4 HAVO een MBO diploma hebt gehaald...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zeiden de docenten van mijn school wel
Thecis
8 jaar geleden
@@Emmmmm
Dan ben ik oprecht heel benieuwd wat voor MBO diploma ze dan bedoelde.
Thecis
8 jaar geleden
@Emmmmm
En zoals Computoon terecht opmerkt, is dit dan hetzelfde als een MBO-2 niveau (waar het hier over gaat)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik citeer: 'Vakopleiding (niveau 3)
Je kunt volledig zelfstandig werkzaamheden uitvoeren.
Duur: 2 tot 4 jaar.
Toelating: vmbo-diploma in de theoretische, gemengde of kaderberoepsgerichte leerweg of een overgangsbewijs van klas 3 naar 4 van havo/vwo.' (bron: http://www.mboutrecht.nl/vragen/veel-gestelde-vragen/mbo-opleiding-welke-niveaus-er/)
Thecis
8 jaar geleden
@Emmmmm
Precies, dat wil zeggen dat je overgangsbewijs het equivalent is van een vmbo diploma en je toegang verschaft tot de opleiding. Dat wil niet zeggen dat je dan een MBO diploma hebt. Hetzelfde geldt als je van HAVO naar VWO gaat. Het HAVO diploma biedt je de mogelijkheid om VWO5 in te stromen. Wil niet zeggen dat als je VWO 4 hebt afgerond dat je dan een HAVO diploma hebt. Hiervoor geldt hetzelfde
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oooh ik snap 'm, dank je wel!
Thecis
8 jaar geleden
@Emmmmm
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antwoord is fout, het hangt helemaal nergens van af! Vandaar een min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
'maar het is dus ook zo dat als je van 3 naar 4 havo gaat je een mbo diploma hebt gehaald, dus vandaar.' Daar had een duidelijker antwoord op gekund: je hebt dan iets gehaald wat gelijk staat aan een Vmbodiploma, dus met een V erbij. Een MBOdiploma is een vakopleiding, je hebt een beroep geleerd, dat kan nooit gelijk staan aan een overgangsbewijs naar havo4.
Thecis
8 jaar geleden
@Pelle,
Mijn excuses dat mijn exacte beantwoording je niet aan staat. Leerplichtigheid voor een 17 jarige hangt wel degelijk af van iets, dat heb ik daarna opgesomd.
Daaronder staat de conclusie. Ofwel het gehele antwoord lezen voordat je los gaat. Daarna komt er een reactie vd vraagsteller. Ik respecteer dat je daar andere bewoordingen voir zou gebruiken. Echter waren we daar 16 uur voor jouw toevoeging al uit gekomen... Voor volgende beantwoordingen zal ik proberen met ALLE lezers rekening te houden met mijn bewoordingen. Ik kan echter geen garantie geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hele 'hangt er vanaf' had geskipt kunnen worden. Je had moeten zeggen: nee tenzij jij een startkwalificatie hebt en dat kan ik niet uit jouw bewoordingen halen, dus nee.
Thecis
8 jaar geleden
@Pelle,
"nee tenzij" komt dus overeen dat het ergens van af hangt. Ben blij dat we dus in basis eens zijn. Dank voor je "aanvulling".
Leerplichtig ben je tot het einde van het schooljaar waarin je 16 wordt. Heb je dan nog geen startkwalificatie, dan ben je tot je 18e kwalificatieplichtig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus tot je een startkwalificatie hebt.