Ben ik leerplichtig als ik niet naar het kerstgala ga?

Het zit zo, ik zit op de middelbare. Klas 4 om exact te zijn.
Nou is het zo dat er sprake is van dat als je naar het gala vanavond gaat, je morgen dus vrij bent.
Ga je niet naar het gala, dan moet je morgen op school komen.

Wat zijn hier in mijn rechten?

Graag bron vermelden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee je bent niet verplicht om naar het gala te gaan. Maar als je niet gaat moet je de volgende dag naar school. Jouw recht: Niet/wel naar het gala gaan. Als je wel gaat vrij de volgende dag. Jouw plicht: Naar school gaan als je niet naar het gala geweest bent. In de leerplichtwet staat dat activiteiten 's avonds en 's nachts nooit verplicht kunnen worden. (Zie daarvoor de bron en kijk bij "schoolreis") Dat je de volgende dag vrij bent als je wel naar het gala gaat is een "gift" bsn de school, dat hoeven ze namelijk niet te doen. Dus zo zit het. Overigens...wat gebeurt er als je voor 5 minuten bij het gala aanwezig bent en dan weer naar huis? In principe ben je dan aanwezig geweest en vrij de volgende dag. Of hebben ze een vast programma. Want dan heb je pech. Toegevoegd na 57 seconden: Pffft typo: bsn moet zijn: van

Bronnen:
http://leerplichtwegwijzer.nl/veelgestelde-vragen/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100