Angst kleuter voor school na "slechte" eerste kleuterklas -hoe winnen we vertrouwen terug ?

Ons dochtertje heeft een erg slechte eerste kleuterklas achter de rug. (zwarte schaap van de klas ; werd overduidelijk benadeeld door de juf - zelfs andere ouders zeggen dit...) Er is ook een vermoeden dat ze hoogbegaafd is. Ik zeg dit niet om op te scheppen, maar wel omdat zulke kindjes extra gevoelig zijn en vlug "dichtklappen". In september gaat ze naar een andere school, maar ze wordt nu al hysterisch als het woord "school" nog maar vernoemd wordt... Iemand enig idee hoe ik haar kan kalmeren / geruststellen ?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zielig!
ik krijg er tranen in m'n ogen van :'(
Annswers
13 jaar geleden
Ja ontroerend verhaal, wat goed dat jullie geswitched zijn.

Het beste antwoord

vraag aan haar of ze zelf een oplossing heeft/ kan bedenken. Wat er moet gebeuren voor ze school wel leuk zou vinden. Samen nadenken zorgt dat ze inspraak heeft. Wellicht heeft ze echt een oplossing. Maar zelf zou je ook dingen kunnen aandragen. Vragen of dat je een dag mee mag draaien. Of de juf uitnodigen om thuis op de thee te komen. Nog voor september of in de eerste week ofzo. Dan kan ze met de juf bespreken waar ze bang voor is. haar serieus nemen geeft haar een veilig gevoel.
Veel sterkte ermee. Is toch heel lastig he? als je kleutertje het moeilijk heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Noem het geen school, maar bedenk een andere naam. Noem het een speelgroep, of een kinderopvang (woorden met het woord 'kinder' erin doen het meestal goed).

Je kunt zelf waarschijnlijk beter bedenken wat een goed woord is voor jouw dochtertje, dan alle GV-ers bij elkaar.

Wanneer ze vraagt naar de andere kinderen die daar zijn, of naar de leidsters, vertel dan dat daar heel andere kinderen zitten dan op de school.

't Is maar een idee - wat denk je, zou dit kunnen helpen?
13 jaar geleden
ga nu de school nog dicht is met haar naart schoolplein en laat dr daar lekker spelen en zeg erbij dat dit dr nieuwe school wordt, misschien went ze zo toch nog...
heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zo'n kleintje is het nog heel moeilijk om te relativeren. Je kunt haar wel vertellen dat het nu anders wordt, maar dat zal ze toch zelf eerst moeten ervaren. Misschien is het mogelijk om met de juf af te spreken dat ze de eerste paar dagen maar voor halve dagen naar school gaat? Het risico daarvan is wel dat ze weer opvalt.

Is het mogelijk om alvast een schema te krijgen van hoe een schooldag verloopt op haar nieuwe school? Dan zou je dat vast kunnen doorspreken met haar, om haar aan het idee te laten wennen. En blijven herhalen...

Als je schrijft dat ze het zwarte schaap was en dat de juf haar benadeelde, dan vraag ik me meteen af of ze sociaal erg onhandig is (b.v. overgevoelig voor geluiden, heel erg boos als er iets anders gaat dan zij het in gedachten had). Dat is iets wat je ook goed met de juf kunt bespreken. Een ervaren juf zal daar rekening mee kunnen houden. Er zijn ook juffen die helemaal niks kunnen met kinderen die anders reageren dan gemiddeld, en het lijkt alsof je er vorig jaar zo een gehad hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan ze eerst kennismaken met een meisje (in overleg met de juf welk kindje) bij jullie thuis en als het klikt samen ernaar toelopen.