Kan ik mijn mbo niveau 4 diploma samenvoegen met mijn gedeeltelijke havo diploma?

Als ik ben gezakt op de havo in de vakken Nederland en Engels en haal mijn Nederlands en Engels examen op MBO niveau 4. Kan ik dan mij volledige havo diploma aanvragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Om een havo-diploma te kunnen krijgen, moet je examen doen volgens het havo-examenprogramma. Zelfs als je examen aflegt op vwo-niveau (6 examenvakken) en voor één vak zakt, kun je de 'goede resultaten' voor dezelfde vakken niet inwisselen tegen een havo-diploma (5 examenvakken).

Andersom is, onder voorwaarden, wel mogelijk: een vrijstelling krijgen voor het mbo-examen Nederlands als je minstens een 6 voor dat vak hebt op je havo-diploma:

"20/1/2015 Een havist stapt over naar een mbo 4-opleiding met als eindcijfer een voldoende voor Nederlands, behaald in juni 2012. Heeft hij recht op vrijstelling voor Nederlands mbo-4 in 2014-2015?

De examens in havo/vwo zijn vanaf 2013-2014 gekoppeld aan de referentieniveaus.
Studenten met een voldoende eindcijfer voor Nederlands op de havo of het vwo dat behaald is in 2014 of daarna, hebben recht op vrijstelling voor Nederlands, zowel voor het centraal examen als het instellingsexamen. Er mogen niet meer dan twee schooljaren zijn verstreken na het behalen van het havo-diploma."
Computoon