Wat doet een antropoloog precies?

Toegevoegd na 3 uur:
Wat voor banen kun je hiermee doen?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel vooral sociale antropologie

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.2K

Het beste antwoord

Sociale antropologie (ook volkenkunde, etnologie, culturele antropologie of sociaal-culturele antropologie genoemd) is de wetenschap die het sociale gedrag, de economische structuur en de religie van volken en bevolkingsgroepen bestudeert. Het is een van de vier onderdelen van de antropologie.

Beroepen

Beleidsmedewerker kunst en cultuur:
Ontwikkelt en evalueert (overheids)beleid en ondersteunt eventueel de beleidsuitvoering. Is specialist op het gebied van kunst en cultuur.
Voorbeelden van werkzaamheden: signaleert ontwikkelingen, verricht onderzoek en verzamelt informatie, formuleert beleidsplannen en nota's met beleidsadviezen, ontwikkelt ideeën en ontwerpt regelgeving, voert overleg met betrokkenen (bijvoorbeeld overheidsinstanties, bedrijven, deskundigen en belangengroeperingen) en adviseert over kunst en cultuur.

Beleidsmedewerker sociale zaken en welzijn:
Ontwikkelt en evalueert (overheids)beleid en ondersteunt eventueel de beleidsuitvoering. Is specialist op het gebied van sociale zaken en welzijn. Voorbeelden van werkzaamheden:
signaleert ontwikkelingen, verricht onderzoek en verzamelt informatie, formuleert
beleidsplannen en nota's met beleidsadviezen, ontwikkelt ideeën en ontwerpt regelgeving, voert overleg met betrokkenen (bijvoorbeeld overheidsinstanties, bedrijven, deskundigen en belangengroeperingen) en adviseert over sociale zaken en welzijn.

Werkveld:
• op universiteiten, voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek;
• in onderzoeksprojecten in opdracht van ministeries of particuliere instellingen;
• in ontwikkelingsprojecten in het buitenland, in het (assistent-) deskundigenprogramma van het ministerie van Buitenlandse Zaken of de Verenigde Naties;
• in staffuncties bij ontwikkelingsorganisaties als NOVIB en SNV;
• bij volkenkundige musea: als conservator of functionaris van de educatieve dienst betrokken bij het verzamelen, bestuderen en presenteren van de materiële cultuur van niet-westerse volken;
• in het onderwijs: als docent maatschappijleer waarvoor een onderwijsbevoegdheid kan worden behaald via een opleiding na het masterdiploma.
• bij gemeenten: ondermeer in beleidsfuncties die te maken hebben met de problematiek van etnische minderheden;
• in een breed scala van functies op algemeen academisch niveau bij ministeries, gemeenten, vormingswerk en ambassades.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een antropoloog bestuurd een tak van wetenschap die de mens in al zijn aspecten, zowel fysiek als cultureel. Antropologie wordt tot de gedragswetenschap en de sociale wetenschap gerekend. Doordat antropologie zo'n breed veld bestrijkt werd vanaf midden 20e eeuw een opdeling gemaakt in verschillende specialistische studiegebieden.