dan moet je een aantal zaken weten:
- de winst
- het totaal aantal uren dat er gewerkt is.

dit vergelijk je dan met andere bedrijven die in dezelfde branche dezelfde activiteiten hebben. Dan bereken je hoeveel winst er wordt gemaakt per uur werk, en dat is een belangrijke maat voor de efficientie.
itsme
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Dit werkt niet voor organisaties zonder winstoogmerk (zoals overheid, zorg en niet commerciele dienstverlening) en juist daar zie je vaak veel inefficientie.
Je modelleert de processen binnen een organisatie om deze vervolgens te analyseren op dubbele, nutteloze, en vertragende acties. Met die kennis kun je een proces her-inrichten om het o.a. efficienter te krijgen.

Door procesnormen (dus de kosten, snelheid etc van een bepaald proces) vast te stellen kun je deze afzetten tegen de werkelijkheid en heb je een onderbouwd meetinstrument.
paulus811
12 jaar geleden
Ik zou de jaarverslagen opvragen. Dit kan bij elk bedrijf. Wellicht vind je hier de informatie die je zoekt.