Kan je bv dokter worden terwijl je de nl taal niet beheerst?

Dus bv je komt uit Marokko maar je hebt in Frankrijk gestudeerd en wilt vervolgens gelijk werken in Nederland als dokter kan dat of moet je eerst helemaal de taal goed beheersen ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
tinus1969
5 jaar geleden
Ik heb overigens de indruk dat buitenlandse artsen vooral actief zijn in de kijkende en snijdende vakken (radiologie en chirurgie).

Antwoorden (4)

op zich zou het wel kunnen aangezien alle termen nog latijn zijn, dus je collega's zul je snel begrijpen, maar als dokter zal je toch met je patiënten moeten communiceren dus de taal goed moeten kunnen begrijpen en spreken. Geen patiënt zit te wachten op een dokter die niet snapt wat hij bedoelt als hij iets uit moet leggen over een bepaalde pijn of gevoel
anneliez
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
De min is niet van mij, masr het idee dat artsen in het Latijn communiceren is enorm achterhaald. De internationale vaktaal is Engels; een deel van het jargon is potjeslatijn dat een latinist niet zou herkennen.
Nee, dat kan en mag niet. Om in Nederland als arts te mogen werken heb je een big-registratie nodig. Om die te krijgen zijn 2 dingen belangrijk: opleiding en taalvaardigheid.

Een erkende opleiding in Frankrijk zal prima zijn voor de opleidingseisen. Maar er zal eerst een cursus Nederlands gevolgd moeten worden om te kunnen slagen voor de taaltoetsen. De eisen voor taalvaardigheid voor een arts (en tandarts, apotheker, psychotherapeut en gz-psycholoog) zijn zwaarder dan de eisen voor bijvoorbeeld een verloskundige. Er wordt een speciale 'taaltoets voor medici' afgenomen, die overeenkomt met niveau B2/C1.

Los van de big-registratie is voor een Marokkaan een werkvergunning nodig. Al met al kan het hele traject om alle benodigde toetsen en toestemmingen te behalen wel een paar jaar in beslag nemen.
5 jaar geleden
In de situatie, zoals jij hem beschrijft, is het niet altijd mogelijk om in Nederland dokter te worden.
Om in Nederland als dokter te kunnen werken, moet je ingeschreven zijn in het zogenaamde BIG-register. Als je een Nederlands diploma hebt gehaald, en gedurende je looptijd aan de voorwaarden blijft voldoen, wordt je in dit register ingeschreven. Maar als je in het buitenland je diploma hebt gehaald, zal eerst vastgesteld moeten worden of dit diploma gelijkwaardig is aan een Nederlands diploma, het diploma moet worden erkend.
Erkenning kan op drie manieren:
1. Automatisch
2. Erkenning beroepskwalificaties
3. Verklaring van vakbekwaamheid
Voor automatische erkenning moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:
1. Diploma gehaald in een EER-land (Frankrijk is een EER-land) of Zwitserland;
2. Je hebt de nationaliteit van een EER-land of Zwitserland, of je bent daar langdurig ingezetene;
3. Je diploma komt voor op de lijst met aangewezen diploma's;
4. Bewijs van taalvaardigheid (dat je de Nederlandse taal beheerst).
En deze laatste voorwaarde maakt dat, als het diploma van een Marokaanse arts is behaald in Frankrijk, deze arts eerst Nederlands zal moeten leren om in Nederland zijn beroep uit te kunnen voeren.
5 jaar geleden
Nee hoor.
Ik ben een poolse anesthetist en al 7 jaar werkzaam in een nederlands ziekenhuis.
Ik volgde toen cursus nederland voor 6 maanden en mocht ik daarna aan de slag !

Veel succes