Mijn vriend zit nu ziek thuis en zijn bazin behandeld hem zodanig dat mijn vriend niet eens meer voor ze wil werken wat kan hij doen?

Overuren die niet worden uitbetaald , bij een klein foutje word er gelijk gedreigd met ontslag. Wat hij ook doet het is nooit goed en hij word alleen maar 'afgekat' Wat kan hij het beste doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Zoeken naar een andere baan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is hij al aan het doen

Het beste antwoord

Zolang hij ziek is, mag hij niet ontslagen worden dus die dreiging is voor nu even weg. Bedenk daarbij dat iemand niet 'zomaar' ontslagen worden als er een klein foutje wordt gemaakt. Ik weet niet wat voor contract hij heeft, maar een contract voor bepaalde tijd mag in beginsel niet tussentijds worden beëindigd en bij een vast contract is moet er toestemming zijn van het UWV (bij arbeidsongeschiktheid of bedrijfseconomische redenen) of de kantonrechter (bij andere redenen zoals disfunctioneren).

Het lijkt me aan te raden als hij dit met de bedrijfsarts bespreekt; zodra hij wat langer ziek is kan hij daar sowieso een oproep van verwachten. En - indien hij daartoe in staat is - ook alvast zoeken naar ander werk, want ook al kan de situatie wat gesust worden, ik ruik niet echt een vruchtbare langdurige samenwerking voor je vriend en zijn bazin. En anders op zoek zodra hij weer voldoende hersteld is dat hij dat wél kan. Voor wat betreft het niet uitbetalen van die uren kan, als hij daar niet zelf uitkomt, juridische hulp zoeken bij de vakbond (als hij daarbij is aangesloten), zijn eigen rechtsbijstandsverzekering (als jullie die hebben) en anders het juridisch loket.

Daarnaast is er wel bemiddeling mogelijk bij arbeidsconflicten, maar als de situatie al zo verziekt is, is het zeer de vraag of dat ooit nog wel een prettige situatie gaat worden voor hem om te werken. Misschien is overplaatsing nog mogelijk of kunnen er intern betere afspraken gemaakt worden: allemaal zaken die te overwegen en te overleggen zijn. Afhankelijk ook natuurlijk van hoe gespecialiseerd het werk is wat hij doet en of het gemakkelijk voor hem zal zijn om iets anders te vinden. Maar als het enigszins mogelijk is, zou ik in zo'n situatie hard op zoek gaan naar iets anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Enorm bedankt voor dit heldere antwoord Lies12!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Iets anders, sfeer is zeker niet best en hoe vaak wordt dat beter na een issue?
Tenzij bij een groot bedrijf intern een vacature te vinden is ver van deze 'bazin'.

Andere antwoorden (1)

Joun vriend is ziek, dus moet goed uit zieken. Als hij alleen maar wordt afgekat, moet hij zijn bazin een keer eerlijk aan spreken, en zeggen dat hij het niet fijn vind om te gaan werken terwijl hij het gevoel krijgt dat hij alles fout doet. Hij is ook een mens, dus moet zijn bazin hem ook normaal behandelen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord tess3456 helaas heeft hij dit al een paar keer geprobeerd maar er valt met haar gewoon niet te praten.