Heb je recht op vrije dagen met verhuizen?

Branche kinderopvang

een jaar geleden
7.7K
LeonardN
een jaar geleden
https://www.kinderopvang-werkt.nl/cao-kinderopvang-2021-2022/buitengewoon-verlof
2. Is er een andere bijzondere gebeurtenis? Dan kan de werkgever de medewerker ook buitengewoon verlof geven, als de werkgever vindt dat daar reden voor is. Hoelang de medewerker verlof krijgt hangt af van de situatie. De werkgever bepaalt of ze het salaris van de medewerker dan doorbetaalt of niet.
crispy
een jaar geleden
Bij veel werkgevers speelt hier ook in belangrijke mate mee of je door de verhuizing dichter bij je werkplek bent komen wonen. Werk je in Utrecht en woonde je in Breda, dan is een verhuizing naar Utrecht een verbetering voor de werkgever, want je bent dan minder afhankelijk van vervoer en betrouwbaarder. Een werkgever is in dergelijk geval geneigd om de verhuizing te faciliteren - middels extra verlofdagen en/of een verhuisvergoeding.
Je kunt er dus altijd om vragen, zelfs als het niet in de CAO staat.

Antwoorden (1)

Mogelijk verlof voor verhuizen valt onder het zogenaamde bijzonder of buitengewoon verlof. Dit verlof is niet in de wet geregeld, maar verschilt per CAO.
In de CAO (2021-2022) voor de Kinderopvang is er geen buitengewoon verlof voor verhuizing opgenomen. Dus op basis van je CAO kan heb je niet automatisch recht op verlof.
Wel is in de CAO opgenomen, dat als je werkgever van mening is dat verhuizing bijzonder genoeg is, hij jou daar wel buitengewoon verlof voor kan geven. Maar hoeveel dagen en of je wel of niet je salaris doorbetaalt krijgt is aan je werkgever.
een jaar geleden