Is het toegestaan om een docent te verplichten om op een andere school les te geven?

Stel dat een docent heel goed wiskunde les geeft, kan de overheid de docent verplichten hem/haar les te laten geven op een andere school waar de leerlingen wat minder sterk zijn in wiskunde.. ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Dat kan de overheid niet.
Erna55
8 jaar geleden
"De overheid" houdt echt niet bij op welke school kinderen minder goed zijn in wiskunde en welke docenten heel goed zijn.
Ook gaat "de overheid" niet over personeelsbeleid van scholen.
Poet
8 jaar geleden
Niemand kan een docent überhaupt verplichten om waar dan ook les te geven

Antwoorden (1)

"De overheid" in het algemeen niet. Het schoolbestuur wel, als 'verplaatsing' naar een andere school van hetzelfde bestuur volgens de arbeidsovereenkomst of aanstelling mogelijk is. (Alleen bij een openbare school is de gemeente officieel het bestuur.)

Leraren zijn in dienst van een schoolbestuur en er zijn verschillende schoolbesturen die meerdere scholen onder zich hebben. Dat is bijv. handig als er een terugval is in het aantal leeringen bij de ene school; de leraar kan dan in de andere ingezet worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tegenwoordig laten verschillende gemeenten het besturen van een openbare school over aan een stichting of bestuurscommissie. Dan bestuurt de gemeente in feite 'op afstand'.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de plus van mij. Heb zelf (ca. 15 jaar) in diverse schoolbesturen gezeten en soms gesteggeld met onderwijzers en leraren die wel of juist niet naar een andere locatie wilden. Formeel heeft een schoolbestuur (ons bestuur had op zeker moment 22 scholen als werkterrein) inderdaad die mogelijkheid.
Ik wil hierbij graag opmerken dat een geforceerde overstap van onderwijzers of docenten van school A naar school B zowel voor de scholen als docenten doorgaans geen succes is; niemand wordt er gelukkig van en bovendien torpedeert men een deel van iemands sociale leven. Je kunt mensen ook niet dwingen opeens veel meer reistijd voor lief te nemen; en druk uitoefenen is ook maar tot op zekere hoogte netjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, een docent kan nog zo goed zijn maar door een overplaatsing wordt hij vast niet beter, eerder slechter. Daarnaast kan het zijn dat die docent goed is op een bepaald niveau en niet perse goed op een lager niveau als de kinderen niet gemotiveerd zijn.
Computoon
8 jaar geleden
Het behoort ook tot de taak van een docent om te proberen de leerlingen te motiveren die uit zichzelf niet zo gemotiveerd zijn. Ik denk dat dat onderdeel van het werk veel meer inspanning vraagt dan het overdragen van kennis op hoog niveau aan leerlingen die al uit zichzelf gemotiveerd zijn.