Baas adviseerde dringend andere baan te zoeken. Wat zijn mijn rechten?

Mijn baas 'adviseerde' me dringend op zoek te gaan naar een andere baan. Ik heb een vast contract, nooit een slechte beoordeling gehad, kan mijn werk goed doen en heb geen haast te vertrekken. Ze wil me kwijt omdat ze het 'gevoel' heeft dat ik niet met haar kan oplopen. Ze spreekt geen verwachtingen uit en wil niet investeren in een betere relatie. Ze heeft ook geen vertrouwen in mij. Nu ze dit heeft gezegd heb ik echt een rotgevoel. Een andere collega heeft ze er uit gezet en dat heeft hopen geld gekost. Mij wil ze op deze goedkope manier kwijt...demotiveren. Haar volgers weten ervan en dat is merkbaar. Er is niets vastgelegd van het gesprek.
Moet ik dit accepteren of kan ik hier nog wat mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.2K
Antoni
9 jaar geleden
Ik raad je aan een advocaat in de arm te nemen die is gespecialiseerd in arbeidsrecht. Advocaten vind je via de website van de Nederlandse Orde van Advocaten www.advocatenorde.nl. Waarschijnlijk kan je in overleg met je werkgever een Vaststellingsovereenkomst of een Beëindigingsovereenkomst opstellen. Bespreek het concept van deze overeenkomst dat je zal ontvangen van je werkgever met de advocaat. De overeenkomst moet voldoen aan een aantal eisen van het UWV. Anders heb je geen recht op WW. Bespreek met de advocaat of de overeenkomst voldoet aan alle eisen voordat je iets ondertekent. Met de advocaat kan je ook proberen een hogere ontslagvergoeding te krijgen dan die in de conceptovereenkomst wordt voorgesteld. In de tussentijd is het mogelijk dat je door je werkgever wordt vrijgesteld van werkzaamheden. In die tijd kan je actief op zoek naar een andere betrekking. Als je per se wil blijven werken waar je nu werkt, is een ander traject nodig, maar het is maar de vraag of dit succesvol zal zijn, nu de werkgever niet lijkt mee te willen werken aan de voortzetting van jouw carrière bij deze organisatie. Misschien is een werkplek bij een andere afdeling bij dezelfde organisatie wel een optie: ik kan uit je vraag niet opmaken hoe groot de organisatie is en wat verder je mogelijkheden zouden kunnen zijn. Meer informatie vind je onder andere op de website(s) van het UWV www.uwv.nl: http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen#ontslag-met-wederzijds-goedvinden http://www.uwv.nl/particulieren/systeem/diversen/popup.aspx?id=370592

Het beste antwoord

Ik heb vroeger in hetzelfde schuitje gezeten. Je werkt al jarenlang voor een baas met goede resultaten en ineens willen ze je kwijt.
Wat je rechten zijn en wat je moet gaan doen zijn even twee verschillende dingen.
Allereerst je rechten: Ze kunnen je niet zomaar ontslaan. Zolang er niets op papier staat dat ze je kwijt willen zal ook een rechtsbijstand niks doen.
Zo te horen proberen ze je nu weg te pesten. Er zal door hun "dossier" opgemaakt worden waarbij zoveel mogelijk misstanden van jouw kant worden opgenomen. Alles om een reden te hebben om je goedkoop te kunnen ontslaan. Jij moet dus ook dossier opmaken. Noteer alles wat er gebeurd. Neem ook eventueel gesprekken met je leidinggevende op. Dit is geen leuke periode. Het zal je motivatie naar het werk te gaan erg omlaag halen. De vraag is dan ook of je op deze manier aan het werk wil blijven. Je kan ook met je leidinggevende een gesprek aangaan en vragen wat ze nu precies van jou verwachten. Waarom dat de dingen zijn gezegd zoals zze zijn gezegd. Advies is om ook de leidinggevende van deze leidinggevende erbij te betrekken als die er is.
Ik heb zelf een dealtje gesloten met mijn toenmalige werkgever. Ook omdat je van een strijd met een werkgever niet vrolijker word en je die meestal gaat verliezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Nederland ? Doe niks wordt lid Vd bond . Vraag een gesprek aan , heb van af nu altijd een dictafoon bij je ! En vraag toelichting . Lok haar uit haar tent ! Vraag waarom enz laat haar praten zeg dat dit je enorm overvalt enz . Doe niks teken niks of het moet een juiste verklaring zijn waar de werknemer de schuld op zich neemt en een ruime vergoeding hoger dan de kanton rechters formule , want je bespaart haar een dure advocaat enz. Zo verklaring heet met wederzijds goed vinden .raadpleeg een advocaat of het UWV . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niks tekenen enz. is wel een goed advies, uitlokken van reacties lijkt me niet prettig voor de sfeer.
Antoni
9 jaar geleden
Heb je de vraag wel gelezen? Wat zijn nu de rechten van de vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je krijgt zelden direct hulp als je lid wordt van een bond:
http://www.fnv.nl/lidmaatschap/vraag_en_antwoord/
advies krijg je wel en voor juridische hulp moet je dan betalen. Ook mag je een gesprek alleen opnemen als je er zelf ook aan deelneemt, neem dus ook op wat je zelf zegt. Ik denk ook niet dat je een werkgever zo gek krijgt dat hij/zij een verklaring tekent en daarbij een mooie oprotpremie cadeau geeft. Maar wie weet, is Xje al lid van een bond, bezit ze een dictafoon of kan ze er 1 lenen en krijgt ze haar werkgever wel zo gek!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor haar feitelijke rechten zou je meer info moeten hebben over de AO de situatie is nu hoogst ongelijk . Werk geef ster heeft plomp verloren een gesprek gedaan zonder dat er iets op schrift staat . Dus werknemer zit in enorme twijfels en onzekerheid . Ja na een jaar of ? Krijg je rechts hulp Vd bond . Maar dit kan heel lang aan lopen :( zo lang werk geefster niet iets officieels begint . Daarom eigen lijk niks doen vraag toelichting ja zonder iets te verwijten vraag haar waar het zeer zit en waarom ze je niet vertrouwd . Zorg dat je haar dat uit laat spreken . Nu bungelt de werknemer en weet niet waar ze aan toe is .
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Crea, veel mensen vergeten het, maar op de smartphones zit tegenwoordig vaak een opname stand ;-)
Scheelt weer een extra product aanschaffen als VS een smartphone heeft.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@ Xje71, heb je deze baas al lang of is zij net nieuw in het bedrijf? Een soort van crisismanager zeg maar, die moet gaan reorganiseren en bezuinigen? Want dat zijn vaak echte rotzakken/loeders.
Wanneer een werkgever iemand met een vast contract ontslag wil geven, dan moet daar een goede reden voor zijn. Het kan hier gaan om economische redenen, slecht functioneren, het vervallen van de functie, ziekte of bijvoorbeeld een dringende reden als diefstal. In dit soort gevallen kan het vaste contract worden opgebroken.

Het kan op vandaag makkelijker dan je denkt! Ben blij dat hij je adviseerde om dat te doen, want bij vele komt zulk nieuws onverwachts op vandaag.