Preventieve actie: iedereen aannemen met een tijdelijke overeenkomst, en die zo vaak mogelijk verlengen in plaats van om te zetten in een vaste overeenkomst. Dan na de derde tijdelijke overeenkomst afscheid nemen en een nieuw iemand aannemen met een tijdelijke overeenkomst.

Zo zit een bedrijf nooit langer dan een jaar aan iemand vast, het maakt de grootte van de personeelspool heel beheersbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit ervaring weet ik dat als een bedrijf iemand wil wegkrijgen ze deze persoon vaak de meest saaie en vervelende taken geven. In de hoop dat iemand zelf vertrekt (dat is natuurlijk goedkoper).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste kosten tegen baten afwegen. Simpel, personeel kan nooit te duur zijn. Als ze wel te duur zijn hebben zij nooit goed bekeken hoe iemand presteert.

Dus zorg dat je altijd werkt naar de mate van je beloning. Als jou werk niet evenredig is aan de baten dan doe jij iets fout, niet je baas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de situatie in een geheel vrije markt. Die hebben we in de Nederlandse arbeidsmarkt niet. Het gevolg is dat waardevol kortzittend personeel er vaak uit vliegt terwijl langerzittend personeel, ondanks de waarde blijft zitten.
Wat grote bedrijven als KPN en TNT vaak doen is personeel stimuleren om als zzp-er voor dat bedrijf aan de slag te gaan. Ze krijgen dan de zekerheid van opdrachten en nemen dan vrijwillig ontslag met een kleine ontslagvergoeding. Als ze eenmaal zzp-er zijn is na een bepaalde periode geen werk meer voor de zzp-ers en krijgen ze dus geen opdrachten meer. Ontslaan hoeft dan niet en zo raak je snel en goedkoop van je personeel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontslaan, dat is de enige strategie die ik me kan voorstellen... Dus ze ontslaan dat te dure personeel, gewoon op elke manier die leidt tot ontslag... Any which way...