Mijn werkgever heeft me laten weten een declaratie niet uit te keren, aangezien deze ouder is dan 3 maanden. Mag dit?

Volgens mij declareer ik best binnen een redelijke termijn, de bonnetjes zijn van de maand juli.

En wat zijn volgende stappen die ik kan nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een redelijke termijn is zeer betrekkelijk hoor! Per situatie kan dit vele maanden schelen.

Het beste antwoord

Ja dat mag en je verliest het... Het staat in de voorwaarden dat je dat BINNEN 3 maanden moet doen... No chance to win this case... Slikken en doorgaan (of wegwezen)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hoe kan jij nou in vredesnaam weten wat er in de arbeidsvoorwaarden van Gast 10184 staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij weet wel.
maak maar geen zorgen er over..!
paulus811
14 jaar geleden
Babyfaced; Je wilt toch niet zeggen dat ze bij dezelfde baas werken en allebei onder werktijd zitten te GV-en? Dalijk wordt het salaris ook niet meer betaald, zelfs al is het één maand oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel en duidelijk. Helemaal goed.

Andere antwoorden (8)

Mijn baas maakt daar geen probleem van.
Als ze er echt moeilijk over blijven doen, dan zou ik een voorschot vragen (€100,=) om eventuele uitgaves voor de werkgever niet meer voor te hoeven schieten.

Zo zou je het kunnen oplossen.
Maar volgens mij kun/mag je declareren tot zelfs het begin van het jaar.

Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bedrag is natuurlijk zelf in te vullen naar het uitgave patroon in jouw functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel wordt die dan afgewezen.
maar in ieder geval ken je alsnog proberen.
succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas .dat mag ja.. en andere stappen zetten heeft geen zin.. het staat in de voorwaarden blijkbaar zo gemeld... Anders zouden de voorwaarden geen enkele waarde hebben toch? Me dunkt dat 3 maanden al een hele tijd is dus je zult toch echt even wat zorgvuldiger moeten worden.. ik ben er zelf ook best laks in dus heb het als reminder in mijn agenda, mijn telefoon en mijn outlook staan bij elke 1e dag van de maand..dat helpt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkgever staat (helaas) in zijn recht.
Ik heb dat ook weleens meegemaakt op mijn werk. Er gelden hier regels dat in principe voor elke maand aparte declaraties ingediend worden zodat het mee gaat met je salaris. Officieel mag het na 3 maanden sowieso niet meer.

Ik geef je de tip om gewoon een vaste datum iedere maand in je agenda te zetten waarop je het doet, zodat je het niet vergeet en dit soort problemen niet voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals eerder aangegeven staat je werkgever hiermee in zijn recht, tenzij er andere afspraken gemaakt zijn.

De reden voor deze termijn is er onder andere op gebaseerd dat declaraties een grote kostenpost kunnen vormen voor een bedrijf. Die (bijvoorbeeld) 100 euro per maand van jou zijn op zich geen strop voor het bedrijf. Maar wanneer je dit bij een bedrijf van 20.000 medewerkers doortrekt die alle 100 euro per maand terugkrijgen praat je over een groot bedrag.

Dit bedrijf zal dan (20.000*100 * 12 = 24.000.000) 24 miljoen per jaar apart moeten houden voor declaraties. Veel mensen vergeten echter bonnetjes helemaal te declareren, dus niet alleen later. Stel dat 10% van de mensen bonnetjes vergeet dan praat je over 2.4 miljoen euro in het jaar, elk jaar weer, die gereserveerd moet worden voor oude declaraties. Dit is een flink bedrag wat niet zomaar voor investeringen gebruikt mag worden. Het is namelijk een schuld van het bedrijf die potentieel opgeeist kan worden en er zal dus in de financien rekening meegehouden moeten worden. Dus een verjaaringstermijn voor declaraties is schappelijk.

De vraag is waar de termijn ligt voor een declaratie. Die drie maanden is gebaseerd op een redelijke termijn voor het inleveren van declaraties (hoe vaak ben je niet in staat binnen 3 maanden declaraties in te leveren?) terwijl het ook een kort genoege periode blijft om declaraties te controleren. Treinkaartjes bijvoorbeeld. Wie weet na een half jaar nog te zeggen of een collega echt 5 keer naar maastricht moest met de trein, of dat dit 4 maal was. Deze termijn voorkomt dus ook misbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag niet, mits het expliciet in de regels voor de verantwoording van onkosten (ik neem aan dat het om een onkostennota gaat) staat. Zelfs als het erin staat, vind ik drie maanden wel aan de erg korte kant en bijzonder bot van de werkgever om de onkosten om die reden niet te vergoeden.

Punt is of je een juridisch gevecht aan wilt gaan met de werkgever, je bent toch vrijwel altijd in de onderdanige positie. Zelfs als je deze zaak zou winnen, maakt dat de sfeer er waarschijnlijk niet beter op. Je moet het belang (het bedrag), je kansen op succes en eventuele 'vervolgschade' tegen elkaar afwegen.

Ik werk gelukkig bij een werkgever die dit soort zaken flexibeler benadert.
paulus811
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies! +1
Als het in je arbeidscontract of huishoudelijk reglement staat, dan staat hij in zijn recht, maar doet hij dat ook echt?
Hij bestrijd niet de aard van de uitgaven? alleen de datum is te oud?

In dat geval vermoed ik dat je een heel ander soort van probleem hebt en zou ik de zaterdagkranten maar eens gaan uitspellen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kosten moet worden gealloceerd in demaand waarin ze zijn gemaakt. Dus 3 maanden is al genereus.