Waarom heb ik het gevoel dat ik VWO 3 niet haal?

Ik zit nu in VWO 3 en haal prima cijfers. 2 onvoldoendes gehaald dit jaar (4,6 en 4,7), maar verder tussen de 6,4 en de 10. Meestal zit ik rond de 7/8, maar toch heb ik het gevoel dat ik dit jaar niet haal en dat ik naar HAVO moet. Hoe kom ik aan dit gevoel en hoe krijg ik dit weg, want het is erg vervelend.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit heet faalangst, en is vaak het gevolg van perfectionisme. Hoe goed je het ook doet, jij denkt dat het ergens beter kan (of dat jij het beter kan, of dat anderen het beter kunnen), maar er is helemaal niets mis met een "middenmoot" VWO-er zijn. Daar haal je ook je diploma mee. Misschien niet met twee vingers in de neus, maar dat hoeft ook niet.

Anderzijds houdt je faalangst je ook scherp ; als je denkt dat het je te makkelijk afgaat, verslof je wellicht en loop je daadwerkelijk de kans het niet te halen. Daarmee kan het een gezonde stimulans zijn, mits het je leven niet gaat beheersen.

Het is alleen niet zo makkelijk jezelf voor ogen te houden dat je goed bezig bent, dat je op de goede weg zit en dat je best doen goed genoeg is. Die onzekerheid zal toch blijven knagen. Het beste kun je daarover veel praten, bijvoorbeeld met je ouders, leraren, decaan, mentor, mensen die je kennen en je zo nodig met zekere regelmaat gerust kunnen stellen. Zodat je angst en onzekerheid niet de overhand gaan nemen en daadwerkelijk je leren in de weg staan.

Leg de lat ook niet te hoog voor jezelf, waardoor je wellicht overwerkt raakt en in latere jaren problemen kunt gaan krijgen. Het is altijd goed om te streven naar een tien, maar niet als je ongelukkig bent met een zesje. Veroorzaakt je onzekerheid echt lichamelijke en psychische klachten (niet kunnen slapen, oververmoeidheid, veranderingen van eetlust etc), dan is het ook helemaal niet gek daar professionele hulp bij te zoeken.