waarom is het voor Nederlandse universiteiten lucratief om buitenlandse studenten te ontvangen?

de studenten komen hier vaak omdat de 'eigen bijdrage' een stuk lager is. universiteiten zijn toch geen filantropische instelling?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mijn weten zijn het ook geen commerciële instellingen die winst moeten maken ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
Ze krijgen anders wel een bijdrage van het rijk per student.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet elke winst is financieel ; het populair zijn van Nederlandse universiteiten bij buitenlandse scholieren levert andere -al dan niet economische - voordelen op. "Volgens een woordvoerder van de Vereniging van Universiteiten is de komst van de studenten goed voor de Nederlandse economie. Uit berekeningen van het Centraal Planbureau blijkt dat 19 procent van de afgestudeerde internationale studenten in Nederland blijft wonen en werken. Zij leveren de staatskas per jaar gemiddeld 740 miljoen euro op. Een ander voordeel van buitenlandse studenten is dat zij zorgen voor een internationaal karakter van de studies. Nederlandse studenten komen in aanraking met andere culturen. Ook hun kennis van het Engels verbetert." Het jammere is alleen dat er te weinig betastudenten hierheen komen ; daar hebben we al jaren een tekort aan. Bronnen:
- http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/8/Buitenlandse-studenten-komen-graag-naar-Nederland-1331573W/

Het beste antwoord

Het ligt er maar aan waar ze vandaan komen; als ze bijvoorbeeld uit landen buiten de EU (en een paar andere landen) komen dan betalen ze veel meer collegegeld. Zie http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/praktische-zaken/collegegeld/collegegeld.html

Uit landen als China en India komen veel studenten naar hier, en die betalen dus ook meer.