Ik heb over n paar weken school examens en ik ben hartstikke nerveus :s. Heeft iemand een tip voor me om van m'n zenuwen aftekomen?!

Ik zit nu in de 4e klas van het VMBO. En ik heb natuurlijk al die 4 jaren goed gepresteert op school, alle jaren goed over gegaan met een goed rapport... Maar toch ben ik bang voor de examens :'(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Dat heeft iedereen wij op school gaan examentraining doen dat schijnt te helpen:p geloof er geen zak van:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te horen hoef je je over je resultaten geen zorgen te maken. Als je echt zo nerveus bent, haal dan eens valeriaantinctuur bij de drogist. Dat is een rustgevend, homeopatisch middel. Mij helpt het wel als er iets "spannends" voor de deur staat. Suc6.
13 jaar geleden
Er zijn verschillende homeopatische middelen te verkrijgen bij de drogist, bijv.: Bach resque remedy (druppels, spray, pastilles) of bional nervovit. Dit zijn middelen die je niet afhankelijk maken (je kan er dus niet aan gewent raken. De Bach resque remedy werkt snel, bional nervovit moet je een tijdje van te voren innemen. Lees voor gebruik de bijsluiter en vraag advies in de drogsterij. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zit het dus gewoon tussen je oren!
Als je altijd goede cijfers hebt gehaald zou er eigenlijk geen reden voor moeten zijn (tenzij je altijd hebt afgekeken)
Toen ik vroeger examen deed voor de mavo had ik stiekem
een beetje leedvermaak om de mensen die zenuwachtig over de gang heen en weer liepen.
Wat voor mij altijd goed heeft gewerkt om opkomende zenuwen de baas te blijven is lichamelijke inspanning zoals
een eind fietsen,zwemmen of hardlopen.
Als je dan met spierpijn je examenvragen invult heb je in ieder geval enige afleiding;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ademhalingsoefeningen doen, zoek maar op op internet en als je het maar geconcentreerd doeg werkt het maar ik hoorde laatst dat bananen ook erg goed helpen tegen stress en spanning voor een proefwerk!
Hoop dat je er wat aan hebt, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga voor jezelf es na, waarom je zo nerveus bent.
- Ben je bang om te zakken?
- Ben je bang voor een black-out?
- Ben je bang omdat iedereen bang is en loopt te stressen, m.a.w. laat je je beïnvloeden?
- Ben je bang om te falen?
- Ben je bang omdat het de eerste keer is en dus nieuw?
- Andere reden?

Als je dat hebt gedaan, ga ze dan stuk voor stuk overdenken: is die angst reëel?
Bijvoorbeeld: waarom zou ik zakken met mijn voorgaande goede rapporten (je PTA-cijfer telt ook mee voor je examen). Hoe groot is de kans op een black-out? Je hebt al die jaren toch goed geleerd! Etc.
De angstgevoelens dus omzetten naar reële gedachten. Misschien is het handig om dat op te schrijven, zodat je het iedere keer als je onzeker bent kunt nalezen.

Realiseer je ook, dat wat spanning heel normaal is. Daardoor presteer je ook beter, omdat je beter gefocust en geconcentreerd bent. Alleen heb je daar op dit moment niet zoveel aan, omdat de examens pas in mei zijn ;-)

Je hebt jezelf al 4 jaar bewezen, dat je het kunt!!!
Heeeeeeeeeeel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Voor onnodige examenvrees schrijven artsen wel eens een betablokker voor.
Deze remt de paniek wat maar maakt je niet suf.
Omdat je schrijft dat je er goed voor staat is je angst dus in feite ongegrond.
Dan is de angst zelf dus de storende factor.
Valeriaan schijnt minder goed te werken.
Ga wel op tijd met je arts in gesprek.
Even een cursusje zelfvertrouwen lijkt me minder handig.
Houd wel je kennis bij door in de vrije dagen voor de examens alle boeken etc nog eens RUSTIG door te lezen.
Dat helpt vaak ook prima omdat je dan controle neemt over je angst.
Ik wens je een geslaagde tijd toe.