Vaak staat het woord in de zakenwereld (dus ook bankwereld) voor collega, medewerker, partner.

Op wiki staat een uitleg in het engels, ik heb het voor je (laten) vertalen dus ik hoop dat je er uit komt.

Het woord associate heeft veel verschillende betekenissen, maar veel van deze komen wel op hetzelfde neer.

-Een waardebepaling concept.
-Een titel die door sommige bedrijven wordt gebruikt in plaats van werknemer.
-Een titel die aan een onafhankelijke (vaak zelfstandigen) persoon die als rechtstreeks door het bedrijf waarvan zij een geassocieerde deelneming betekenen. Zo'n persoon kan een geassocieerde deelneming van meer dan een bedrijf.
-Associate, aan een vereniging of verbinding tussen twee of meer concepten in de geest of verbeelding te vormen.

er staat nog meer bij, maar ik heb de link bijgevoegd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Associate