Mijn baas verplcht mij om met OV te komen terwijl de reistijd en reiskosten dan veel negatiever zijn dan met eigen auto. Mag dat?

Mijn baas gaat verhuizen 30 kilometer verder. Buiten het feit om dat ik geen reiskosten vergoeding krijg voor de extra te maken kilometers, verplicht mijn baas me ook om met OV te komen omdat er geen voldoende parkeerplaatsen zijn. Het OV kost mij nog meer geld dan dat de auto me zou kosten en ook nog eens veel meer reistijd. Kan dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staat het ook je je cao dat er geen reiskosten betaald hoeft te worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik jou was zou ik maar eens goed navragen (en nakijken) of je geen extra reiskosten vergoed moet krijgen. Je verhuist tenslotte niet zelf, dat zou wat anders zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies! Jij kan er niks aan doen dat jij nu meer kosten moet maken, omdat hij verhuist. Sowieso mag hij je helemaal niet verplichten om OV te gebruiken.
Ik zou eens juridische info inwinnen over de reiskosten. Dit kun je kosteloos doen bij het juridisch loket.
tinus1969
9 jaar geleden
Tsja, wat je vind doet er niet zo toe. Er bestaat geen algemeen wettelijk recht op (auto)reiskostenvergoeding of parkeerplaats. De CAO vertelt je, welke rechten jij hebt. Verder vraag ik me toch af, of vraagsteller echt te horen heeft gekregen dat hij 'verplicht' met het OV moet komen; of dat werkgever heeft gezegd dat vraagsteller geen reiskosten en parkeerplek krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde aan de hand. Ik moet ook op een andere locatie gaan werken. Weliswaar iets dichterbij mijn woonplaats maar wel in het centrum van een grote stad. Geen parkeerplaats meer voor mij tenzij ik zelf geld in de parkeermeter gooi. Nu word ik gedwongen om met OV te komen, wat mijn reistijd zowat verdubbelt. Als het goed is, worden wel mijn reiskosten vergoed, maar omdat het nog zo vers is, moet ik dit nog afwachten. Ik heb al wel een elektrische fiets aangeschaft, zodat ik daardoor sneller dan met het OV op mijn werk kan zijn.

Antwoorden (2)

Je baas kan je verplichten op tijd te komen.
Maar niet hoe je naar je werk gaat. Als er geen parkeerplaats voor je is, kun je dat probleem zelf oplossen. Misschien moet je daarvoor een stuk verder parkeren, en een eind lopen. Maar daar heeft de baas niets over te zeggen.
SimonV
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Zo simpel is het.
Nee, de werkgever kan jou niet opleggen op welke manier jij naar je werk komt. Als kom je met een raket, dat is jouw "pakkie an". Als jij je vervoermiddel zelf maar ergens kunt stallen, want hij is niet verplicht jou een parkeerplaats te geven. Maar check eens of je inderdaad geen recht hebt op reiskostenvergoeding. Het is gebruikelijk, maar niet vanzelfsprekend.

Om daarachter te komen hoef je alleen onderstaande checklist even na te lopen:
1.In veel cao's zijn afspraken gemaakt over reiskostenvergoeding. Als je onder een cao valt, dan moet je werkgever zich in ieder geval hieraan houden.
2.In veel gevallen is er ook iets in het bedrijfsreglement of het handboek Personeelszaken opgenomen over reiskostenvergoeding. Deze kun je opvragen bij de afdeling P&O. Deze documenten gelden juridisch als onderdeel van je arbeidsovereenkomst.
3.Val je niet onder een cao en heeft je werkgever geen bedrijfsreglement of handboek Personeelszaken, dan kun je geen reiskostenvergoeding eisen. Zorg dan ervoor dat je zelf erover onderhandelt in je sollicitatiegesprek, zodat de vergoeding in je contract wordt opgenomen.

Is de uitkomst dat je geen reiskostenvergoeding krijgt, dan is er altijd nog zoiets als reisaftrek openbaar vervoer van de Belastingdienst. Onder bepaalde voorwaarden kun je dan een bedrag van je inkomen aftrekken, maar niet als de afstand minder is dan 10 kilometer. Lees op Belastingdienst.nl hoe het werkt.