Waarom worden er in Nederland geen schooluniformen gedragen?

In het buitenland gebeurt dit wel op bepaalde scholen. Is dit nadelig of voordelig voor de studenten op scholen met uniform verplichting?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Schooluniformen worden in bepaalde landen gebruikt om meerdere verschillende redenen.
Het heeft in arme landen het voordeel dat mensen niet gepest kunnen worden, omdat een rijkkind met mooie kleding loopt en een arm kind met kapotte of versleten kleren.
Daarnaast is het moeilijker oftewel enger om te spijbelen.
Iemand die in schooluniform om 09:30 aan het nietsnutsen is op het winkelcentrum wordt raar aangekeken wellicht aangesproken.

Schooluniformen hebben als voordeel dat mensen geen groepjes vormen. Zo heeft het in Turkije als voordeel dat strenge islamieten en middelmatige en niet gelovende geen groepjes gaan vormen op basis van geloof.

En om duidelijk te maken dat iedereen gelijk is. Omdat iedereen dezelfde kleren aan heeft.
Daarnaast heeft het als psychologisch effect, dat het verschil tussen een leraar en leerling duidelijk(er) is.

Dit allemaal heeft invloed op de manier van metelkaar omgaan.

Echter in Nederland kent men bijna geen armoede dus hoeft niemand versleten kleding te dragen en komt de gemiddelde leerling uit een fatsoenlijk gezin met normen en waarden, waardoor deze maatregel en effecten niet nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het voordeel is dat er niemand gepest wordt vanwege de kleding, en iedereen ziet er het zelfde uit, dat oogt netjes.

Maar kinderen hebben ook geen kans om zichzelf te uiten in kledingstijl, en daarom hebben we er in Nederland voor gekozen dit lekker liberaal te houden, mooi toch?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hier voor antwoorden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/schooluniform-idee.16307
http://www.goeievraag.nl/vraag/landen-leerlingen-uniform-school.22604
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uniformen op school past niet bij de Nederlandse mentaliteit. Daarvoor zijn we teveel individuen en gelukkig maar volgens mij.
Het idee achter deze uniformen is dat iedereen zo 'gelijk' is en er geen pesterijen af afgunstige blikken ontstaan als het om kleding gaat.
Ik weet zeker dat je een Nederlandse puber niet in zo'n 'apen pakkie' krijgt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uniformiteit past niet bij de aard van de gemiddelde Nederlandse mens, anders was het er wel van gekomen.
Het heeft veel voordelen.
Maar de gemiddelde hierwonende mens houdt van individualiteit en originaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een schooluniform in Nederland niet zou gaan werken. Dit denk ik om de volgende redenen. Er zijn veel verschillende kledingstijlen. Iedereen heeft een andere smaak.
Als je een schooluniform zou gaan invoeren heb je niet meer aan wat je zelf mooi vind, en dat vind ik juist zo belangrijk. Je moet je kunnen onderscheiden van de rest, en dat kan ook door middel van kleren. Als je een schooluniform zou gaan invoeren is dit niet meer mogelijk. Je bent dan namelijk geen individu meer, maar je bent een soort massaproduct. Ik denk dat je alleen maar gerespecteerd word als je jou stijl uit door middel van je kleren. Dit is dus een groot nadeel van het invoeren van een schooluniform. Ook gaat een schooluniform erg veel geld kosten. Want je hebt niet alleen voor de winter, maar ook voor de zomer een uniform nodig. Het schooluniform moet - net als gewone kleren – gewassen worden. Dat betekend dus dat je minstens twee uniformen per seizoen nodig hebt. Ik kan me niet voorstellen dat scholieren na schooltijd nog met het uniform wil rondlopen. Je hebt dus ook nog vrijetijdskleding nodig. Dit gaat bij elkaar een heleboel kosten. Ik hoop dat de scholen het schooluniform betalen, want anders hebben de ouders die iets minder te besteden hebben, een groot probleem qua financieren van de opleiding van hun kinderen. Al met al zitten er een hoop nadelen vast aan het invoeren van een schooluniform.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het geen traditie is in nederland