Qua niveau zal het wel gelijk zijn ja.
Wat ik zo in de media heb gehoord ben je nu als gastouder verplicht een mbo2 v&v opleiding (Helpende) te doen en een kinder ehbo diploma moet hebben.
De opleiding tot helpende duurt normaal 2 jaar,in sommige gevallen kan het zijn dat je (gezien van de vorige opleidingen) vrijstelling kan krijgen op bepaalde vakken in de opleiding tot helpende.
Het is zo dat de opleiding (in jou geval de inas) op de lijst van vrijstelling moet staan.
Wat ik op internet heb gelezen is dat jou opleiding niet op de lijst van vrijstelling staat.
Dit kan je lezen op dit forum:
http://site.zorgportaal.nl/index.php/6-zorgforum-g-in-opleiding/21758-gastouder-opleidingen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Inas of Intas wordt niet genoemd in de opleidingslijst voor gastouderopvang.
De lijst met diploma’s is definitief.
• Gastouders moeten beschikken over een diploma uit deze lijst of in het bezit zijn van een certificaat goed gastouderschap.
• Het diploma moet letterlijk op de lijst staan. Diploma’s als ‘verzorgende’ of ‘verzorgende beroepen’ zijn geen verzamelnamen voor groepen diploma’s. Het zijn letterlijk benamingen van aparte diploma’s.
• Er is geen commissie die andere diploma’s alsnog kan erkennen.

U kunt in aanmerking komen voor vrijstelling door het ervaringscertificaat goed gastouderschap aan te vragen. Dat certificaat geeft aan of een gastouder met praktijkervaring dezelfde kennis en vaardigheden heeft als iemand met een diploma mbo-2 Helpende (Zorg en) Welzijn.

Zie daarvoor de link op de site van implementatie kinderopvang 2010 (onderste bronvermelding)