volwassenen schoolverlater weer terug naar school?

Ik ben 25 jaar jong, en door stommiteit heb ik me niet gericht op school en heb daardoor geen schooldiploma's.ik wil graag weer naar school maar heb gehoord dat ik mijn MBO1 moet behalen maar dan groot kans heb dat ik tussen de 16 jarige zit.of is er meer te behalen in een goede vaste baan?wat te doen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik heb ook een wajong uitkering en ik heb geen HBO niveau
als ik niet door de capiciteiten test kom dan kan ik ookk niet naar school...en dan?ik wil uit mijn verdomde uitkering en lekker naar school gaan!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je boven de 21 bent kun je zelfs een toelatingsexamen doen voor een HBO dus het zou vreemd zijn als je bij MBO1 moet beginnen. Wel loop je altijd de kans dat je tussen 16 jarigen zit maar er zijn opleidingen die heel veel volwassenen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16-jarigen bijten niet.

Het beste antwoord

Als je terug naar school gaat (MBO1 inderdaad) zou ik me eerst oriënteren op de verschillende MBO-scholen bij jou in de buurt of die goed bereikbaar zijn voor jou (desnoods met OV). Want er zijn namelijk een hoop MBO-scholen die volwassenenonderwijs aanbieden (al dan niet in deeltijd). Dan kom je niet tussen de 16-jarige. Het merendeel is daar vaak zelfs ouder dan dat jij bent omdat dat mensen zijn die eerst werkte maar nu omgeschoold willen worden. Je zult op MBO 1 moeten beginnen als je geen schooldiploma hebt, maar als je geen leer problemen hebt en alleen met school gestopt bent omdat je het stom vond/niet nuttig kun je daarna al snel naar MBO2, MBO3 en zo verder, als je dat wilt.

Uiteraard valt er ook wat te zeggen voor een vaste baan, want van veel werkgevers mag je cursussen doen en kun je zo via die weg omhoog klimmen in het bedrijf. Maar hou er rekening mee dat het nog steeds crisis is. Er zijn heel veel werkzoekende, en dat maakt het voor jou zonder diploma's lastig op de arbeidsmarkt.

Bovendien, áls je al een baan vind, is het nog maar de vraag of je werkgever het geld heeft om jou op cursus te sturen. Als hij daar geld voor heeft, zullen de meeste werkgevers kiezen voor iemand die al heeft bewezen loyaal aan het bedrijf te zijn door er al een tijd te werken, en niet voor iemand waar ze hun geld in stoppen om hem op te lijden en die daarna ontslag neemt en ergens anders gaat werken. Ook kan het zijn dat die cursussen als je ooit in je leven nog ander werk zoekt, bij een andere werkgever niks waard zijn en dat je bovendien onder aan de ladder moet beginnen omdat je niet over alle juiste papieren voor een bepaalde functie beschikt (omdat je bij het andere bedrijf in die functie gegroeid bent na een x aantal jaar, de functie hebt gekregen op ervaring dus).

Of te wel: Het is een moeilijke keuze, die er ook een beetje van af hangt of je op dit moment al een baan hebt waarin je eventueel cursussen voor (namens het bedrijf) zou kunnen gaan volgen? Maar ik raad je aan om eens langs een MBO-school te gaan en naar de mogelijkheden te vragen. Je bent echt niet de enige die met deze vraag kampt, en hun hebben vaak brochures en zo hier over die je mee kan krijgen en een decaan die met jou in gesprek kan gaan over of het zinvoller is voor jou om naar school te gaan of te gaan werken.

Je gaat naar school voor jezelf (en niet zoals in de puberteit om vrienden te maken), dus al zóu je bij 16-jarige in de klas komen, dan is het het misschien toch waard?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan diegene die die min gaf hem even onderbouwen, alsjeblieft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was het niet! plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ik zal je van de verdachtenlijst strepen Niels1411! ;-)
Nee hoor, grapje. Je was al niet verdacht, ik verdenk niemand :P Maar ik vind het prima als mensen willen minnen, maar laat ze dan uitleggen waarom zodat als ze gelijk hebben ik er nog wat van kan leren ook ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het wel zo dat je bij MBO 1 begint op deze leeftijd? Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik vind het ook maf, maar het is over het algemeen toch echt zo.
Zonder VMBO diploma begin je op het MBO altijd op niveau 1, met een VMBO Basis diploma begin je op niveau 2, met VMBO Kader diploma op niveau 3 en met een VMBO Theoretisch diploma op niveau 4. Er zijn een paar MBO-scholen die wel een instaptoets aanbieden waardoor je bijvoorbeeld op niveau 3 kan starten, maar dit zijn er maar een paar en niet zo als bij het HBO met de 21+ toets dat elke school dat aanbied. Bovendien zijn dit vaak de particuliere scholen en die zijn een heel stuk duurder. Overigens is het óók zo, dat was ik in mijn antwoord vergeten, dat als je een overgangsbewijs van VWO 3de klas naar VWO 4de klas hebt, en dus daarna pas bent uitgevallen, dat je je mag inschrijven op het MBO niveau 4. Ook voor de HAVO geldt zo'n soort regel, ik geloof dat je dan een overgangsbewijs nodig hebt van 4 HAVO naar 5 HAVO. Het ligt er dus maar net aan welk niveau en welke klas de vraagsteller deed voor hij de school verliet. Maar als je VMBO (of VBO of MAVO) deed voor je stopte, dan zul je over het algemeen op MBO 1 beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om een overgang van Havo3 naar Havo 4 (beetje onlogisch om 4 jaar Havo gelijk te stellen aan 4 jaar VMBO-Basis).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herstel: niet vmbo-basis maar vmbo-t.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, Pelle, ik ben het volkomen met je eens dat het niet logisch is, maar ik heb het onderwijssysteem niet bedacht ;-) Het werkt nou eenmaal zo, of het logisch is, daar zouden we nog over kunnen discussiëren met de mensen die het bedacht hebben...Maar niet op GV ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, daar heb ik het niet over. Rinke dacht dat je na havo 4 pas naar mbo 4 mocht maar dat is na havo 3!

Andere antwoorden (3)

Je kunt ook erkende mbo opleidingen als thuisstudie volgen. Google het even en je vindt een hoop aanbieders!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet, niet waar je woont maar het noorderpoort bied .MBO opleidingen aan volwassenen aan. dit betekend vanaf 18 en geen max. heb dit ook gedaan. jongste was 18 en oudste 49. misschien iets voor Jou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad heel veel MBO-scholen die volwassenenonderwijs aanbieden :-)
Je kunt er eventueel ook voor kiezen om een BBL leerweg te volgen voor een MBO opleiding (weet niet welke richting je op wilt, niet elke opleiding heeft BBL). Hier zul je meer te maken krijgen met volwassenen, hiervoor zijn de BBL klassen dan ook bedoeld!

Voor veel HBO opleidingen kun je vanaf de 21 jaar een toelatingstoets maken om misschien toch toegelaten te worden.

Ik zou sowieso heel goed voor jezelf beslissen wat je wilt bereiken en dan kijken welke opleiding het beste bij je wensen past. Succes!