Waarom kan ik wel zwarRt zeggen maar zeg ik gLijze in plaats van gRijze?

Ik ben bezig met mijn spraak te verbeteren, omdat ik vaak onverstaanbaar ben voor onbekenden. Het viel mij op dat ik de 'r' niet kan zeggen bij sommige woorden. Weet iemand waar aan het kan liggen dat ik bijv. zwart wel kan zeggen maar grijs niet?

BVD

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Omdat de R aan het eind van het woord zit spreek je die R vaak rollend uit, en dat bij jou kennelijk makkelijker te doen dan wanneer de R aan het begin van een woord zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@jvck1nth3boX:
U geeft precies de verkeerde verklaring. Aan het eind van een woord hoeft de r maar 1 keer te rollen. Niet zo moeilijk dus. Aan het begin van een woord is dat lastiger. Als geen rollende r (r-r-r-r-r) gemaakt kan worden, zal grijs klinken als glijs. Omtoch een r na te bootsen kan er geoefend worden door steeds sneller achter elkaar uit te spreken: ge-dijs, ge-dijs, ge-dijs, grijs. Een bekende oefening is ook: ge-dood, ge-dood, ge-dood, groot óf de-dood, de-dood, de-dood, rood U stelt het voor alsof het van probleem van AsusM specifiek is. Dat is beslist niet zo. Hele volksstammen (en alle inwoners van landen zoals China) kunnen geen rollende r maken. Dat heeft vaak ermee te maken dat de tongriem te kort is. Of omdat de rollende r in de taal niet nodig is. (China bijvoorbeeld) Medisch kan, als het kind niet te oud is, het probleem van het niet kunnen uitspreken van de rollende r voorkomen worden. De tongriem moet dan verder ingeknipt worden. Kinderen met een korte tongriem hebben vaker moeite met leren praten, vooral met de letter R. Lees: http://www.deverloskundige.nl/net-bevallen/subtekstpagina/150/korte-tongriem/ Op goeievraag werd 4 jaar geleden overigens een soortgelijke vraag gesteld. Lees: http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/overig/vraag/118565/uitspreken